Apa sahaja tradisi ritual samada bersifat global atau lokal pasti mempunyai sejarah bagaimana ianya bermula.
Sebagai contoh di dalam perayaan Tahun Baru Cina yang akan diraikan tidak lama lagi, kita biasa menyaksikan rakan-rakan berbangsa Cina kita memakai baju berwarna merah serta menyalakan mercun papan.
Mengapakah mereka melakukan sedemikian ? Berikut adalah kisah bagaimana ianya bermula ?
According to tales and legends, the beginning of the Chinese New Year started with a mythical beast called the Nian. Nian would eat villagers, especially children. One year, all the villagers decided to go hide from the beast. An old man appeared before the villagers went into hiding and said that he's going to stay the night, and decided to get revenge on the Nian. All the villagers thought he was insane. The old man put red papers up and set off firecrackers. The day after, the villagers came back to their town to see that nothing was destroyed. They assumed that the old man was a deity who came to save them. The villagers then understood that the Nian was afraid of the color red and loud noises. When the New Year was about to come, the villagers would wear red clothes, hang red lanterns, and red spring scrolls on windows and doors. People also used firecrackers to frighten away the Nian. From then on, Nian never came to the village again. The Nian was eventually captured by Hongjun Laozu, an ancient Taoist monk. The Nian became Hongjun Laozu's mount.
Di dalam tradisi agama Hindu pula, mereka melakukan Pradakshina iaitu suatu ritual berjalan mengelilingi batu kerana kisah berikut ;
A legend related to goddess Parvati (Shiva's wife) and her two sons illustrates the importance of Pradakshina or Parikrama. It is said that the goddess asked her two sons to circumambulate the universe to gain worldly knowledge. While her first son Kartikeyan spent decades to go round the world on his peacock, his second son Ganesha walked a full circle around his mother and justified his action by stating that the World was contained within the figure of the mother. This legend justifies the importance that Hindus attach to the practice of Parikrama, and also the importance of motherhood in Hindu psychology. Another (patriarchal) version of the same story replaces the figure of Parvati with Shiva himself.
Di dalam tradisi Judaism, kita biasa menyaksi mereka meletakkan nota di celah rekahan batu Dinding Barat, Jerusalem.
Ini adalah kisah di sebalik kelakuan itu ;
The earliest account of the placing prayer notes into the cracks and crevices of the Western Wall was recounted by Rabbi Chaim Elazar Spira of Munkatch (d. 1937) and involved Rabbi Chaim ibn Attar (d. 1743) who instructed a destitute man to place an amulet between the stones of the Wall.
The rationale behind placing prayer notes in the Wall has been traced to the Midrashic teaching that the Divine Presence has never moved from the Western Wall and the Kabbalistic teaching that all prayers ascend to Heaven through the Temple Mount, which the Western Wall abuts.
Tradisi Membuat Patung Berhala
The rationale behind placing prayer notes in the Wall has been traced to the Midrashic teaching that the Divine Presence has never moved from the Western Wall and the Kabbalistic teaching that all prayers ascend to Heaven through the Temple Mount, which the Western Wall abuts.
Tradisi Membuat Patung Berhala
Saya membuat sedikit penyelidikan mengenai bagaimana pemujaan berhala bermula.
Walaupun tidak banyak maklumat yang saya perolehi, namun sedikit sebanyak ia dapat membantu saya membuat beberapa kesimpulan yang boleh diterima akal.
Bayangkan anda hidup seribu, dua ribu atau tiga ribu tahun yang lepas iaitu di suatu zaman di mana manusia masih belum menemui teknologi-teknologi yang berupa pengubah zaman.
Di zaman itu, pengetahuan adalah sesuatu yang mewah dan sukar diperolehi. Anda perlu berkelana keluar dari kampung untuk mencari secebis ilmu.
Sekolah dan Universiti bukanlah asas kehidupan. Di ketika itu, ikhtiar hidup manusia masih lagi sangat asas iaitu setakat mencari stok makanan.
Katakanlah di kampung anda tinggal ada seorang guru yang berpengetahuan tinggi di dalam bidang sains dan teknologi. Beliau menggunakan segala pengetahuan ini untuk memudahkan kehidupan keluarganya.
Skil-skil ini biarpun rendah jika dibandingan dengan teknologi di zaman ini, namun ianya sangat membantu kehidupan manusia dahulukala.
Menyaksikan hal ini, maka ramailah manusia dari sekitar kampung anda datang untuk belajar asas sains dan teknologi.
Guru ini menjadi begitu terkenal kerana membantu memudahkan kehidupan rakyat.
Perkara ini akhirnya sampai ke pengetahuan pemerintah negeri lalu guru ini diberi penghormatan yang tinggi.
Suatu hari guru ini meninggal dunia. Penduduk negeri mula mencari jalan untuk memastikan jasa guru ini dikenang oleh generasi hadapan.
Di zaman yang tiada kertas, jauh sekali kamera, bagaimanakah agaknya mereka mahu memastikan imej guru ini dikenali oleh generasi anak cucu mereka ?
Jika anda perhatikan peninggalan dari ketamadunan yang lampau, pasti anda dapat melihat bagaimana orang-orang zaman itu begitu handal mengukir atau memahat batu.
Inilah teknologi yang paling hebat di zaman lampau.
Oleh yang demikian, inilah metod yang dilakukan oleh pemerintah negeri itu, mereka memahat imej guru ini sebagai mengenang jasa, sebagai kenangan dan pengetahuan kepada generasi hadapan tentang orang ini.
Pada mulanya imej yang terukir ini hanya di pamer di galeri awam di pusat pentadbiran negeri.
Namun, setelah beberapa ketika, kampung asal guru ini juga mahu supaya imej guru yang terkenal ini di pamerkan di kampung mereka.
Lalu, dipahatlah imej kedua lalu diletakkan di tengah kampung.
Melihatkan perkara ini, kampung-kampung lain juga mahu berbuat demikian kerana merasakan guru ini juga adalah menjadi kebanggan mereka.
Akhirnya, tanpa disedari imej ini dipahat dan dipamer di kebanyakkan kampung di negeri itu.
Pemahat-pemahat mula mendapat tempahan yang melimpah-ruah, kehidupan mereka bertukar menjadi senang.
Para pemahat yang bersaing sesama sendiri mula memikir cara untuk memasarkan produk-produk imej guru ini dengan lebih agresif.
Pelbagai bentuk imej mula memasuki pasaran. Ada yang menyamai saiz sebenar, ada yang diukir secara mini supaya boleh diletak di dalam rumah.
Bagi peminat tegar, mereka mahu sentiasa bersama imej guru ini, maka suatu bentuk imej yang lebih mini pun diukir supaya boleh di bawa ke mana-mana.
Yang lebih tegar dan mahu menunjuk beliau lebih memuja guru ini maka imej ini digantung sebagai kalung di leher mereka.
Dari aksi berdiri, kini pelbagai aksi sudah diukir untuk melariskan jualan. Ada imej yang sedang ketawa, sedang berbaring dan lain-lain aksi.
Ada juga imej di mana guru ini sedang membuat aksi kegemarannya semasa bermeditasi iaitu bersila dengan kedudukan tangan dan jari yang tersendiri (vipassana) dan macam-macam jenis aksi lagi.
# Saya mengambil patung buddha sebagai contoh bukan kerana mahu menghina agama ini tetapi kerana kesuntukan masa untuk mencari imej lain dan seterusnya menyampaikan point saya.
Manusia apabila mereka menumpukan usaha untuk berfikir, bermacam perkara kreatif akan muncul.
Lama kelamaan, guru ini bukan sahaja dikenang jasanya malahan mula dipuja dengan ritual-ritual yang standard dan sistematik.
"Dan mereka berkata, ‘Janganlah tinggalkan tuhan-tuhan kamu, dan jangan tinggalkan Wadd, dan jangan juga Suwaa, Yaghut, Yakuq, dan jangan juga Nasr " AQ 71:23
Di katakan di dalam keterangan di atas tercatat nama-nama guru terkenal yang diukur dan dipahat sebagai patung.
Lama-kelamaan patung ini dijadikan berhala pemujaan oleh generasi selepas mereka meninggal.
Pelajaran Dari Peristiwa Terkini
Baru-baru ini saya membaca satu artkel yang menyebabkan saya menggeleng kepala.
Saya sering membaca akhbar-akhbar Melayu untuk melihat perkembangan masyarakat saya. Apa yang boleh dijadikan iktibar akan saya sampaikan di dalam blog ini. Mungkin ramai yang tidak perasan akan hal ini.
Berikut adalah imej dari artikel berkenaan. Anda boleh membuat penilaian sendiri dari isi artikel yang telah saya sampaikan di atas.
Saya percaya penerangan yang diberi untuk menjelaskan tindakan ini mungkin sama sahaja dengan orang kampung di zaman lampau seperti yang saya imaginasikan.
Walaupun tidak banyak maklumat yang saya perolehi, namun sedikit sebanyak ia dapat membantu saya membuat beberapa kesimpulan yang boleh diterima akal.
Bayangkan anda hidup seribu, dua ribu atau tiga ribu tahun yang lepas iaitu di suatu zaman di mana manusia masih belum menemui teknologi-teknologi yang berupa pengubah zaman.
Di zaman itu, pengetahuan adalah sesuatu yang mewah dan sukar diperolehi. Anda perlu berkelana keluar dari kampung untuk mencari secebis ilmu.
Sekolah dan Universiti bukanlah asas kehidupan. Di ketika itu, ikhtiar hidup manusia masih lagi sangat asas iaitu setakat mencari stok makanan.
Katakanlah di kampung anda tinggal ada seorang guru yang berpengetahuan tinggi di dalam bidang sains dan teknologi. Beliau menggunakan segala pengetahuan ini untuk memudahkan kehidupan keluarganya.
Skil-skil ini biarpun rendah jika dibandingan dengan teknologi di zaman ini, namun ianya sangat membantu kehidupan manusia dahulukala.
Menyaksikan hal ini, maka ramailah manusia dari sekitar kampung anda datang untuk belajar asas sains dan teknologi.
Guru ini menjadi begitu terkenal kerana membantu memudahkan kehidupan rakyat.
Perkara ini akhirnya sampai ke pengetahuan pemerintah negeri lalu guru ini diberi penghormatan yang tinggi.
Suatu hari guru ini meninggal dunia. Penduduk negeri mula mencari jalan untuk memastikan jasa guru ini dikenang oleh generasi hadapan.
Di zaman yang tiada kertas, jauh sekali kamera, bagaimanakah agaknya mereka mahu memastikan imej guru ini dikenali oleh generasi anak cucu mereka ?
Jika anda perhatikan peninggalan dari ketamadunan yang lampau, pasti anda dapat melihat bagaimana orang-orang zaman itu begitu handal mengukir atau memahat batu.
Inilah teknologi yang paling hebat di zaman lampau.
Oleh yang demikian, inilah metod yang dilakukan oleh pemerintah negeri itu, mereka memahat imej guru ini sebagai mengenang jasa, sebagai kenangan dan pengetahuan kepada generasi hadapan tentang orang ini.
Pada mulanya imej yang terukir ini hanya di pamer di galeri awam di pusat pentadbiran negeri.
Namun, setelah beberapa ketika, kampung asal guru ini juga mahu supaya imej guru yang terkenal ini di pamerkan di kampung mereka.
Lalu, dipahatlah imej kedua lalu diletakkan di tengah kampung.
Melihatkan perkara ini, kampung-kampung lain juga mahu berbuat demikian kerana merasakan guru ini juga adalah menjadi kebanggan mereka.
Akhirnya, tanpa disedari imej ini dipahat dan dipamer di kebanyakkan kampung di negeri itu.
Pemahat-pemahat mula mendapat tempahan yang melimpah-ruah, kehidupan mereka bertukar menjadi senang.
Para pemahat yang bersaing sesama sendiri mula memikir cara untuk memasarkan produk-produk imej guru ini dengan lebih agresif.
Pelbagai bentuk imej mula memasuki pasaran. Ada yang menyamai saiz sebenar, ada yang diukir secara mini supaya boleh diletak di dalam rumah.
Bagi peminat tegar, mereka mahu sentiasa bersama imej guru ini, maka suatu bentuk imej yang lebih mini pun diukir supaya boleh di bawa ke mana-mana.
Yang lebih tegar dan mahu menunjuk beliau lebih memuja guru ini maka imej ini digantung sebagai kalung di leher mereka.
Dari aksi berdiri, kini pelbagai aksi sudah diukir untuk melariskan jualan. Ada imej yang sedang ketawa, sedang berbaring dan lain-lain aksi.
Ada juga imej di mana guru ini sedang membuat aksi kegemarannya semasa bermeditasi iaitu bersila dengan kedudukan tangan dan jari yang tersendiri (vipassana) dan macam-macam jenis aksi lagi.
# Saya mengambil patung buddha sebagai contoh bukan kerana mahu menghina agama ini tetapi kerana kesuntukan masa untuk mencari imej lain dan seterusnya menyampaikan point saya.
Manusia apabila mereka menumpukan usaha untuk berfikir, bermacam perkara kreatif akan muncul.
Lama kelamaan, guru ini bukan sahaja dikenang jasanya malahan mula dipuja dengan ritual-ritual yang standard dan sistematik.
"Dan mereka berkata, ‘Janganlah tinggalkan tuhan-tuhan kamu, dan jangan tinggalkan Wadd, dan jangan juga Suwaa, Yaghut, Yakuq, dan jangan juga Nasr " AQ 71:23
Di katakan di dalam keterangan di atas tercatat nama-nama guru terkenal yang diukur dan dipahat sebagai patung.
Lama-kelamaan patung ini dijadikan berhala pemujaan oleh generasi selepas mereka meninggal.
Pelajaran Dari Peristiwa Terkini
Baru-baru ini saya membaca satu artkel yang menyebabkan saya menggeleng kepala.
Saya sering membaca akhbar-akhbar Melayu untuk melihat perkembangan masyarakat saya. Apa yang boleh dijadikan iktibar akan saya sampaikan di dalam blog ini. Mungkin ramai yang tidak perasan akan hal ini.
Berikut adalah imej dari artikel berkenaan. Anda boleh membuat penilaian sendiri dari isi artikel yang telah saya sampaikan di atas.
Saya percaya penerangan yang diberi untuk menjelaskan tindakan ini mungkin sama sahaja dengan orang kampung di zaman lampau seperti yang saya imaginasikan.
Ramai dikalangan kita yang sudah menggantung replika ini di kereta-kereta.
Sementara, di pejabat-pejabat, kain dari bangunan ini di frame dan digantung atas sebab yang mereka sahaja ketahui.
Ashwed
Sementara, di pejabat-pejabat, kain dari bangunan ini di frame dan digantung atas sebab yang mereka sahaja ketahui.
Ashwed
i like the ending.... :)
ReplyDeletebagi org politik, batu kiub ni berguna utk dikunjungi dan photo op nya di viral kpd org awam. Lagi ada skandal, elok lagi kerap keliling kiub. Maka org awam akan berkata takkan dia terlibat skandal2 tu sbb dia selalu tunai ibadat di kiub tu. Tambah lagi, selalu sponsor ketua masyarakat dan org daif utk ke kiub tu. Politikus sure love the kiub.
Delete( "Dan mereka berkata, ‘Janganlah tinggalkan tuhan-tuhan kamu, dan jangan tinggalkan Wadd, dan jangan juga Suwaa, Yaghut, Yakuq, dan jangan juga Nasr " AQ 71:23
ReplyDeleteDi katakan di dalam keterangan di atas tercatat nama-nama guru terkenal yang diukur dan dipahat sebagai patung. )
Minta maaf bertanya , di mana disebut di dalam ayat di atas bahawa " diukur dan dipahat sebagai patung " ?
adakah hanya andaian dan spekulasi saudara berasaskan sumber extra-Quranic ?
Saya fikir berhala sebenar adalah yang lain-lain selain Tuhan . Perkataan " berhala " itu sendiri memberi clu , " ber-hala " .
Yakni hala kita adalah selain Tuhan . Orang Hindu yang fokus menggunakan patung tidak menyembah " ber-hala " . Mereka masih fokus pada Tuhan dan ajaranNya untuk berbuat baik . Mereka masih fokus pada kuasa yang lebih besar dari diri mereka sendiri ( larger than themselves ) .
Orang sebenar yang ber-hala adalah orang yang lupa peranan mereka sebagai manusia , menyembah wang , pangkat , kuasa dsb. Mereka lupa pada sesuatu yang lebih agung dari diri mereka sendiri . Ini menyembah ber-hala . Mereka begitu kecil pada matlamat hidup .
Saya pun tertanya tentang itu tapi mungkin Ashwed tak cukup masa untuk menulis panjang lebar tentang keterangan itu.
DeleteSalam
ReplyDeleteItulah masalahnya. Sepatutunya ilmu yang ada pada guru diambil untuk kebaikan sendiri atau masyarakat. Boleh meningkatkan mutu hidup. Tapi lama kelamaan ilmu yang ada pada guru itu entah ke mana, yang tinggal hanya memuja-muja dan ritual yang dianggap satu kewajipan.
Ustaz..walaupun bukan baru ukiran tapi tetap dipuja-puja dalam hati. Apa yang yang diperkatakan oleh ustaz pendengarnya akan telan je tanpa buat pertimbangan yang boleh masuk akal.
Sebagai contoh rekaan saya..kita tengah marah. Marah yang amat. Jadi kita ambil keputusan untuk bertanya guru bagaimana nak atasi masalah ini. Dan guru cuma bagi nasihat.. katanya, cari tempat yang asing(elakkan diri dari situasi tegang) duduk berdiam diri. Bernafas perlahan-lahan. Tenangkan diri. Tapi lama kelamaan, nasihat guru ini akan dijadikan sebagai ritual. Wajib buat. Tak buat berdosa. Tak ikut perintah pulak katanya.
Salam,
ReplyDeleteSepatutnya tuan Ashwed scan keratan akhbar tu, saya teringin nak baca apa yg ditulis. Saja nak simpan buat bahan ketawa dlm phone. Teringin nk tahu full caption gmbr kedua terakhir hahahaha.
salam,
ReplyDeletebagi saya, berhala adalah satu konsep asas bagaimana makhluk menyembah makhluk. ini terjadi kerana manusia memerlukan objek untuk disembah sebagai satu bukti hubungan dengan tuhan mereka.
seperti yang disebut di dalam kisah nabi Ibrahim, Idris, Noh, Musa, rentetan kisah mereka ini adalah berkisarkan tentang pemujaan makhluk kepada makhluk yang lain. Penyembah matahari, keangkuhan manusia yang menggelar diri mereka sebagai tuhan seperti Firaun dan Namrud, kedegilan untuk meninggalkan adat tradisi seperti bapa nabi Ibrahim, komuniti nabi Noh, ini adalah bukti tentang konsep pemujaan makhluk ke atas makhluk.
Konsep pemujaan ini adalah salah satu intipati penting di dalam Quran untuk rujukan kita. Ini penting kerana kisah para nabi yang berjuang di jalan yang lurus adalah berbeza dari aliran mainstream komuniti mereka.
Dan paling uniknya, setiap nabi melalui timeline yang berbeza. Jika kita amati perbezaan timeline dan sejarah yang di kisahkan, kita boleh membuat rumusan bahawa manusia sentiasa akan melakukan perkara yang sama berulang kali setiap zaman.
Dan zaman kita sekarang, tetap berulang kembali peristiwa yang di ceritakan. kerana hanya segelintir sahaja yang akan di pilih untuk berada di sideline dan melihat pusingan zaman yang sentiasa berulang.
Ya... Cuba tonton filem Agora. Apa yg Kristian lakukan dulu di Alaxandria semuanya diulang oleh Islam hari ini.
DeleteYa! samad! u're "on the bull" bro! u just see the nagetive comment on what has Tengku Nan said, to refrain 'kapcai' from entering Putrajaya??? These species 'bangang' menentang 'blind-pig-ly'
DeleteSalamunalaikum sahabat sekelian!perhatikan 28-ayat dari Surah Nuuha, apa kata Allah darinya;
ReplyDelete71:1 Kami yang mengutuskan nuuhan kepada kaumnya bagi memberi amaran sebelum datangnya azab yang dahsyat.
71:2 Maka dia berkata wahai kaumku aku ini pemberi amaran yang jelas.
71:3 Dan hendaklah kamu berkhidmat hanya kepada Allah dan prihatinlah kepada Dia dan taatilah kepada seruanku.
71:4 Supaya diampunkan kesalahanmu dan menangguhkan kamu kepada suatu tempoh yang ditetapkan Allah malahan jika didatangkan maka tiada penangguhan lagi maka itulah suatu pengetahuan bagimu.
71:5 Berkata Pemeliharaku sesungguhnya aku telah berusaha menyeru kaumku malam dan siang.
71:6 Tetapi seruanku menambahkan mereka menjadi pelarian darinya.
71:7 Dan setiap kali aku menyeru mereka supaya mohon keampunan dari Kamu, mereka masukkan jari kedalam telinga dan berselubung dengan pakaian mereka dan berdegil dan bertambah takbur dengannya.
71:8 Malahan aku telah menyeru mereka secara terang-terangan.
71:9 Dan aku telah hebahkan dan ada juga rahsia yang perlu dirahsiakan.
71:10 Maka aku berkata mohonlah keampunan dari Pemeliharamu malahan hanya Dia yang Pengampun.
71:11 Pasti diturunkan dari langitnya hujan yang mencurah.
71:12 Maka Dia yang membantu kamu dengan harta dan anak-anak dan dijadikan bagimu ladang dan disalirkan sungai-sungai disekitaranya.
71:13 Apakah kamu tidak mengharapkan penghormatan dari Allah.
71:14 Malahan telah diciptakan kamu dengan berbagai jenis dan ragam.
71:15 Tidakkah kamu perhatikan Allah telah mencipta tujuh langit bertingkat.
71:16 Dan dijadikan bulan bercahaya dan matahari memancar sinaranya.
71:17 Dan Allah menumbuhkan dibumi dengan bermacam-macam tumbuhan.
71:18 Kemudian dikembalikan kamu kedalamnya dan mengeluarkan semula sebagai suatu pengeluaran terkini.
71:19 Dan Allah menjadikan bagimu bumi bagaikan suatu hamparan indah.
71:20 Supaya kamu melalui dijalan-jalannya yang luas terbentang.
71:21 Berkata nuuhun wahai Pemeliharaku mereka telah menentang aku dan mengikuti orang yang tidak menambah harta dan anak-anak mereka melainkan mereka menambahkan kerugian.
71:22 Malahan mereka telah merancang suatu muslihat yang besar.
71:23 Dan mereka berkata jangan tinggalkan tuhan-tuhanmu dan tuhan waddan dan suwaa’an dan yaghuutsa dan ya’uuqa dan nasran.
71:24 Dan mereka telah menyesatkan ramai darinya dengan berkata jangan kamu menambah orang yang zalim melainkan dengan kesesatan.
71:25 Maka atas kesilapan dan pelanggaran mereka maka ditenggelamkan dan dimasukan mereka kedalam api malahan tidaklah mereka mendapat pertolongan dari selain Allah.
71:26 Dan nuuhun berkata wahai Pemeliharaku jangan Kamu tinggalkan dibumi ini sebarang penempatan bagi orang yang tidak percaya.
71:27 Sekiranya Kamu biarkan pasti mereka sesatkan ramai dari hambaMu dan tidak dilahirkan melainkan pendurhaka dan penentang.
71:28 Wahai Pemeliharaku ampunilah aku dan kedua ibu-bapaku dan sesiapa yang berada didalam bayti-ya/sistemku dengan amanah dari lelaki dan perempuan malahan jangan Kamu tambahkan bagi orang yang zalim melainkan kehancuran dan kemusnahan.
Sekian.
Salam,
ReplyDeleteSaya ada seorang kenalan, beliau buat satu program motivasi berasaskan sains & teknologi utk kanak-kanak. Tema syarikatnya ialah penerokaan Marikh. Macam2 promosi dia buat tapi tak dapat sambutan.
Program berunsurkan keagamaan mendapat sambutan hangat macam ni : -
http://tinyurl.com/hfntzd4
Saya selalu pergi MyMagic Cyberjaya, yg terlibat dlm technology start-up ramai anak muda kaum lain. Melayu mcm saya boleh bilang dgn pandangan mata.
Situasi ini sangat berbahaya kerana ketidak-seimbangan kemajuan antara kaum.
Kaum lain juga percaya agama mereka tapi tak fanatik dan extreme.
Sy setuju dgn saudara Zack.
DeleteDunia skrg sdh memasuki permulaan era 4th industrial revolution.
Automation dan AI akan byk melakukan disrupsi.
Dan dr pengamatan sesiapa pon negara2 dunia ke 3 & negara2 islam akan tertinggal jauh drp negara2 maju.
Mgkn jg akan membawa kpd penjajahan / overdependence kte ke negara2 maju, mgkn terjadinya satu bentuk bru penjajahan melalui teknoloji.
Maka mundur blk dan dijajah kembali golongan yg mendabik dada kononnya mereka bangsa pilihan tuhan.
-mimn-
Salam,
ReplyDeleteJust like my ex-classmate said anak tak pandai takpa janji semua rituals tak tinggal.
But how about good behaviour and good heart?
How about rindu dengan rumah Tuhan? Bagaimana pula dengan rindu dengan Tuhan?
Non