Ini adalah satu cerita dongeng paling besar dalam sejarah peradaban manusia. Kenapa saya kata begitu ? Kerana Al Quran membuktikan bahawa kesemua yang diada-adakan oleh golongan agamawan melalui isra' mikraj adalah satu penipuan.
Bagi saya kisah isra' mikraj adalah konspirasi tahap tertinggi. Ia adalah satu kaedah yang diguna oleh manusia-manusia yang berkepentingan. Tujuannya ialah satu sahaja - harta. Dari harta datang pengaruh, kuasa dan kesenangan dunia.
Untuk berbuat demikian mereka perlu menghalang manusia-manusia yang tidak bersalah dari jalan Tuhan. Jika para manusia ini berada di jalan Tuhan (fi-sabil-lillah) mereka sukar untuk ditipu dari harta mereka.
Jalan yang mudah untuk menghalang manusia dari jalan Tuhan ialah dengan membuat penipuan. Untuk itu kebenaran olok-olok perlu dicipta. Inilah yang dipanggil perhambaan minda.
Setiap manusia yang mempunyai agama sebenarnya tidak bebas, mereka adalah hamba kepada tuan manusia yang mencipta kebenaran mengikut citarasa sendiri.
Adalah sangat sukar untuk menyedarkan orang-orang ini. Bolehkah anda menyedarkan manusia yang merasa diri mereka berada di jalan yang benar?
Adalah sangat sukar untuk menyedarkan orang-orang ini. Bolehkah anda menyedarkan manusia yang merasa diri mereka berada di jalan yang benar?
Cuba pergi kepada seorang penganut kristian dan beritahu mereka bahawa Nabi Isa bukan anak Tuhan ? Begitu juga, cuba pergi kepada penganut agama Islam dan beritahu bahawa kitab hadis itu sebenarnya bukanlah percakapan Nabi Muhammad. Banyak perang bermula dari cubaan ini.
Dari perhambaan minda inilah banyak industri dicipta. Malahan batu jalan pun boleh dijual apabila minda seseorang itu telah dikuasai secara total. Oleh yang demikian, ramailah manusia menghabiskan harta mereka untuk tujuan yang salah. Inilah golongan "habar" iaitu para rahib, sami, ustaz, imam, yang diceritakan di dalam Al Quran.
"Wahai orang-orang yang percaya, kebanyakan "alhabr" (sami, ustaz, imam) dan rahib,
sesungguhnya mereka makan harta manusia dengan cara palsu, dan
menghalangi jalan Allah. Orang-orang yang menyimpan emas dan perak, dan
tidak nafkahkannya di jalan Allah, maka berilah mereka berita gembira
dengan azab yang seksa" AQ 9:34
Isra'
Dongengan ini mempunyai dua peringkat. Peringkat pertama adalah perjalanan Nabi Muhammad dari "Masjid-il-Haram" di Mekah ke "Masjid-il-Aqsa" di Jerusalem (Bekah) dengan menaiki kuda hybrid dikenali sebagai Buraq.
Ciri-ciri Buraq diambil dari seekor binatang mitos orang greek purba. Ia dikenali sebagai PEGASUS. Seekor binatang yang dilahirkan melalui "cross-breed" di antara POSEIDON dan MEDUSA.
Gambar Pegasus dalam mitos greek
Cerita ini bersandar secara penuh kepada satu keterangan sahaja di dalam Al Quran.
Ciri-ciri Buraq diambil dari seekor binatang mitos orang greek purba. Ia dikenali sebagai PEGASUS. Seekor binatang yang dilahirkan melalui "cross-breed" di antara POSEIDON dan MEDUSA.
Gambar Pegasus dalam mitos greek
Cerita ini bersandar secara penuh kepada satu keterangan sahaja di dalam Al Quran.
"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." AQ17:1
Inilah saja keterangan yang digunakan untuk menjelaskan peristiwa isra'. Jika kita membaca Al Quran dengan teliti kita akan dapati bahawa. Tuhan akan menerangkan maksud sesuatu keterangan itu samada melalui keterangan sebelumnya atau keterangan selepasnya. Glossary Al Quran ada di dalam Al Quran sendiri.
Maka, mari kita lihat keterangan selepas AQ 17:1;
"Dan Kami telah memberikan Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami jadikan Kitab itu petunjuk bagi Bani Israil (serta Kami perintahkan mereka): "Janganlah kamu jadikan yang lain daripadaKu sebagai Tuhan (untuk menyerahkan urusan kamu kepadanya)" AQ 17:2
Keterangan kedua dari Surah ini dimulakan dengan perkataan "wa" atau dalam Bahasa Melayunya "Dan". Seperti yang kita ketahui perkataan "dan" kebiasaanya digunakan untuk menyambung ayat. Contoh : Ahmad pergi ke kedai. Ali pergi ke kedai. Untuk menyambungkan ayat ianya ditulis sebagai Ahmad dan Ali pergi ke kedai.
Kita pasti faham bahawa yang pergi ke kedai ada dua orang iaitu seorang Ahmad, seorang lagi bernama Ali.
Peraturan ini terpakai ke atas keterangan AQ17:1, 17:2. Oleh kerana perkataan "dan" digunakan di permulaan ayat ia bermaksud bahawa AQ17:2 adalah keterangan yang bersambung dari AQ 17:1.
Maka, ianya jelas kepada kita bahawa keterangan AQ 17:1 ini tiada kena mengena dengan kisah Nabi Muhammad. Ia adalah kisah Nabi Musa.
Mikraj
Saya percaya setiap orang yang beragama Islam tahu kisah mikraj. Secara ringkas ianya dikatakan bahawa Nabi Muhammad secara fizikal telah melalui 7 petala langit untuk bertemu dengan Tuhan.
Di sana Tuhan memerintahkan supaya didirikan solla(h) sebanyak 50 kali. Tetapi Nabi Musa meminta Nabi Muhammad berunding dengan Tuhan sehingga ianya menjadi 5 kali sehari sahaja.
Ianya sangat jelas dari ayat di atas bagaimana penulis dongeng ini mahu kita semua mempunyai persepsi bahawa Nabi Musa mempunyai skil negosiasi yang hebat sehingga Tuhan pun mendengar cakapnya.
Dalam kisah ini juga diceritakan bahawa Nabi Muhammad di bawa membuat lawatan ke syurga dan neraka oleh Malaikat Jibril. Di Neraka Nabi melihat bagaimana manusia disiksa.
Pengumpulan data
Berikut adalah data-data dari kisah mikraj yang kita baca dan dengar sedari kecil :-
1. Nabi Muhammad bertemu dengan Tuhan secara berdepan
2. Nabi Muhammad berunding dengan Tuhan tentang waktu solla(h)
3. Nabi Muhammad melawat Syurga
4. Nabi Muhammad melawat neraka dan melihat siksaan di neraka
Mari kita pergi ke satu persatu data tersebut dan buat perbandingan melalui perspektif Al Quran
1. Nabi Muhammad bertemu Tuhan secara fizikal.
Ini adalah pembohongan terbesar di dalam kisah dongeng ini. Namun, ramai orang Melayu mempercayainya. Ini adalah kerana mereka tidak membaca Al Quran dengan teliti dan tidak mahu memikirkannya. Mereka hanya menyanyi rangkap-rangkap Al Quran seperti burung kakak tua.
Zat Asal dan sains
Tuhan adalah ghaib. Ia tidak nampak di pandangan mata, tidak oleh Nabi Muhammad atau sesiapun jua. Dari artikel saya yang bertajuk Tuhan saya telah menulis dengan panjang lebar apakah dia Tuhan. Ringkasnya, Tuhan adalah Zat Asal.
Apakah hakikat kewujudan Zat Asal menurut Al Quran ? Mula-mula kita perlu mengkaji keterangan di bawah ini;
"Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke manapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya) lagi Maha Mengetahui" AQ 2:115
Dari keterangan di atas kita boleh buat kesimpulan bahawa Zat Asal ini berada di mana-mana sahaja yang kita melihat.
Cuba anda semua fikir benda apakah yang boleh berada di mana-mana sahaja seluas mata kita memandang atau melalui pandangan mesin seperti teleskop dan sebagainya? Ia juga mesti termasuk di bumi dan di angkasalepas.
Bolehkah cahaya berada di mana-mana ? Cahaya apabila dilindung unsur asalnya ia akan menjadi gelap. Di angkasa yang sangat luas, cahaya matahari hanya dapat dilihat sejauh cahayanya bergerak. Cahaya bergerak sangat laju, itupun ia tidak dapat merangkumi keseluruhan angkasalepas.
Bolehkah angin berada di mana-mana ? Angin hanya ada apabila bumi berputar. Angin tiada di angkasalepas.
Bolehkah unsur paling asas iaitu sel berada di mana-mana. Bolehkah proton atau neutron berada di mana-mana?
Kesemua unsur yang wujud mesti ada punca asalnya. Oleh itu ia akan berhenti wujud apabila punca asal ini mati.
Perkara yang boleh berada di mana-mana dengan tidak mempunyai punca asal. Tidak boleh mati. Tidak makan tidak minum dan lain-lain sifat Tuhan itulah KETIADAAN atau NOTHINGNESS. Inilah hakikat kewujudan Zat Asal.
KETIADAAN tidak dapat dilihat oleh mata. Ia berada di mana-mana. Malah sains moden telah membuktikan melalui Teori Relativity dan Kuantum Fizik bahawa setiap unsur bermula dari KETIADAAN mengembang serta berevolusi sehingga memuncak dan kemudian apabila menurun dan mati, ia kembali kepada Zat Asalnya iaitu ketiadaan.
Galaksi yang kita diami, yang mana planet bumi terbentuk bermula dengan KETIADAAN kemudian terjadi letupan supernova membentuk bintang dan planet. Ia kemudian berevolusi membentuk sel-sel hidup. Apabila sampai masanya seluruh galaksi ini musnah dan kembali kepada Zat Asalnya iaitu KETIADAAN.
Seluruh angkasaraya yang tersangat luas itu di antara ADA, iaitu planet, bintang dan meteor terwujud KETIADAAN.
Kita manusia sebelum diwujud oleh Tuhan di dunia ini kita TIADA. Kemudian Tuhan mengADAkan kita, memberi kita pengetahuan dan lain-lain pancaindera;
"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati serta akal fikiran supaya kamu bersyukur" AQ 16:78
Dari keadaan ADA ini, kita tiba-tiba dimatikan dan kita kembali kepada Zat Asal kita iaitu TIADA.
Bolehkah Nabi Muhammad melihat KETIADAAN. Ianya adalah mustahil. Melainkan dongengan yang dipaksa menjadi persepsi kebenaran. Hakikatnya ketiadaan tidak boleh dicapai dengan penglihatan mata. Ia ghaib.
"Dia
tidak dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala
yang kelihatan; Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui" AQ 6:103
2. Nabi Muhammad membuat rundingan dengan Tuhan tentang waktu solla(h)
Di artikel bertajuk Nabi, Aqeemu Solla(h) dan Zakka(h) saya sudah membuktikan bahawa sebelum zaman Nabi Muhammad, Tuhan telahpun memerintahkan Para Nabi mendirikan Solla(h). Sila lihat AQ 14:37 (Solat Nabi Ibrahim), AQ 19:54-55 (Solat Nabi Ismail), AQ 11:87 (Solat Nabi Syuaib), AQ 10:87 (Solat Nabi Musa dan AQ 19:30-31 (Solat Nabi Isa)
Seperkara lagi yang perlu kita fikirkan dengan lebih mendalam ialah bolehkah kita manusia biasa membuat rundingan dengan Tuhan Yang Maha Berkuasa ?
Tidakkah fakta ini menghina kebolehan Tuhan Yang Maha Mengetahui.
Takkanlah Tuhan tidak tahu bahawa Solat 50 waktu sehari semalam adalah mustahil untuk dilakukan hambaNya!.
Lagipun, Tuhan sudahpun memberitahu kita bahawa Dia tidak pernah mahu supaya kehidupan kita menjadi susah. Sila lihat AQ 22:78
3. Nabi Muhammad melawat Syurga
Menurut Al Quran, Syurga memang sudah wujud sejak berbillion tahun dulu. Malah kita semua berasal dari syurga.
"Dan kami berfirman : "Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana sahaja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim" AQ 2:35
Namun, benarkah Syurga berada di langit? Tiada siapa tahu mengenai perkara ini.
Kebanyakkan kita apabila berdoa, kita akan memandang ke langit. Kita rasa bahawa Tuhan ada tempat tinggal iaitu di syurga yang berada di langit.
Sedangkan, Tuhan telah memberitahu bahawa Dia berada dekat dengan kita malah lebih dekat dari urat leher kita sendiri.
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya" AQ 50:16
Tiada siapa yang tahu samada benar Nabi Muhammad pernah dibawa melihat syurga. Ia kekal menjadi rahsia Tuhan.
Seperkara lagi mengenai dongengan ini yang patut kita fikirkan ialah, perkataan mikraj itu sendiri membawa maksud tangga/ladder.
Penglipur lara ini pada mulanya menyatakan bahawa untuk naik ke syurga, Nabi Muhammad memanjat tangga yang diperbuat dari emas dan perak.
Tetapi dalam waktu yang sama mereka juga kata semasa sampai di pintu syurga yang pertama, Nabi Muhammad mengikat buraq yang dinaikinya di pada satu batang khas.
Terdapat dua fakta yang berbeza yang diceritakan kepada marhaen dan kita hanya mengangguk setuju.
4. Nabi Muhammad melawat neraka dan melihat siksaan di neraka.
Menurut Al Quran, Tuhan belum lagi mencipta neraka. Neraka akan dicipta pada hari kiamat. Di waktu sekarang hanya ada tujuh universe (orang melayu kenali sebagai petala langit).
Untuk keterangan ini saya turunkan beberapa terjemahan untuk kita sama-sama fikirkan. Ia berada di AQ 69:17
"And the angels are at its edges. And there will bear the Throne of your Lord above them, that Day, eight [of them]" Terjemahan Sahih International
"Sedang malaikat-malaikat (ditempatkan) mengawal segala penjurunya, dan Arasy Tuhanmu pada saat itu dipikul oleh lapan malaikat di atas malaikat-malaikat yang mengawal itu" Terjemahan Surah.My Dalam Bahasa Malaysia
"The angels will be all around, and Your Lord's dominion will then encompass eight (universes)" Terjemahan Rashad Khalifa
Mari kita sambungkan data di AQ 69:17 ini dengan fakta di AQ 89:23;
"And brought [within view], that Day, is Hell - that Day, man will remember, but what good to him will be the remembrance?" Terjemahan Sahih International
"Serta diperlihatkan neraka Jahannam pada hari itu, (maka) pada saat itu manusia akan ingat (hendak berlaku baik), dan bagaimana ingatan itu akan berguna lagi kepadanya?" Terjemahan Surah.My Dalam Bahasa Malaysia
"On that day, Gehenna will be brought forth. On that day, the human being will remember - but what a remembrance - it will be too late" Terjemahan Rashad Khalifa
Ternyata dari perbandingan keterangan di atas terjemahan Rashad Khalifa adalah yang paling konsisten. Ia membuktikan bahawa Neraka masih belum dicipta.
Oleh yang demikian, bagaimanakah boleh Nabi Muhamammad melawat suatu tempat yang masih belum dicipta Tuhan?
Kesimpulan
Mikraj bukanlah peristiwa yang mana Nabi Muhammad bertemu dengan Tuhan. Tuhan adalah ghaib. Tiada sesiapa pun yang boleh melihat Tuhan secara fizikal.
Jika kita membaca AQ 53:1-18, kita akan dapati bahawa terdapat keterangan yang menyatakan Nabi Muhammad telah bertemu dengan Malaikat Jibril secara fizikal. Mungkin inilah Mikraj.
Ia terjadi di realm yang lain. Di realm kita, di bumi, kewujudan Malaikat adalah tidak berupa fizikal.
Bila peristiwa ini berlaku, tidak diceritakan di dalam Al Quran. Namun, ada kemungkian ia terjadi di bulan Ramadhan bukan pada 27hb Rejab.
Pada malam terjadinya peristiwa ini Nabi Muhamad berkemungkinan besar hanya menerima Al Quran bukan menerima perintah ritual solla(h).
AQ 2:185 "Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah ....
Sumber Sebenar Dongengan Isra' Mikraj
Untuk pengetahuan pembaca kebanyakkan periwayat hadis yang terkenal seperti Al Bukhary berasal dari Parsi, sekarang dikenali sebagai Iran.
Empayar Parsi sangat luas di zaman kegemilangannya. Mereka mempunyai agama sendiri yang dikenali sebagai Zoroastrianism.
Agama Zoroastrianism adalah sebuah agama yang beribu tahun lebih tua daripada Judaism dan Kristianiti. Rakyat Empayar Parsi sangat berdendam dengan orang-orang Arab yang membawa Islam dan memusnahkan Empayar Parsi.
Mereka bersumpah untuk memporak-perandakan Islam dari dalam. Fakta ini anda boleh kaji sendiri melalui sejarah hidup para periwayat hadis.
Di dalam agama Zoroastrian terdapat sebuah buku di dalam Bahasa Pahlavi yang diterjemah ke dalam Bahasa Inggeris sebagai "The Book of Arda Viraf".
Buku ini mengandungi 8,800 patah perkataan dalam Bahasa Pahlavi. Ia ditulis 400 tahun sebelum hijrah Nabi Muhammad.
Anda boleh baca sendiri buku ini dan ketahui sendiri persamaanya. Bagi saya ia adalah seratus peratus sama dengan dongeng Isra' Mikraj di dalam Buku Hadis tulisan Al Bukhary.
Di sini saya turunkan plot cerita ini seperti yang di dapati di wikipedia ;
Arda Viraf is chosen for his piety to undertake a journey to the next world in order to prove the truth of Zoroastrian beliefs, after a period when the land of Iran had been troubled by the presence of confused and alien religions. He drinks wine and a hallucinogen, after which his soul travels to the next world where it is greeted by a beautiful woman named Den who represents his faith and virtue. Crossing the Chinvat bridge, he is then conducted by "Srosh, the pious and Adar, the angel" through the "star track", "moon track" and "sun track" – places outside of heaven reserved for the virtuous who have nevertheless failed to conform to Zoroastrian rules. In heaven, Viraf meets Ahura Mazda who shows him the souls of the blessed (ahlav). Each person is described living an idealised version of the life he or she lived on earth, as a warrior, agriculturalist, shepherd or other profession.[5] With his guides he then descends into hell to be shown the sufferings of the wicked. Having completed his visionary journey Viraf is told by Ahura Mazda that the Zoroastrian faith is the only proper and true way of life and that it should be preserved in both prosperity and adversity.
Sesuatu yang menarik untuk pengetahuan kita ialah di dalam sistem agama zoroastrian, di setiap kampung dalam empayar parsi, mereka membina kiub batu empat segi serupa seperti ka'abah untuk dijadikan pusat penyembahan.
Sementara itu, kisah perundingan Solat Nabi Muhammad dengan Tuhan yang pada mulanya berjumlah 50 waktu adalah sama dengan kisah Nabi Ibrahim di dalam Genesis 18:17-33.
Dan akhir sekali, mari kita lihat maksud sebenar perkataan "masjid" seperti di AQ 17:1 yang diceritakan di permulaan artikel ini, secara bahasa.
"Masjid" berasal dari akar kata "sajada" yang bermaksud patuh. Ia menerbitkan perkataan-perkataan seperti sujud, yasjudan dan lain-lain. Masjid bermaksud kepatuhan atau consented dalam Bahasa Inggeris. Ia bukan satu bangunan seperi yang kita kenali sekarang.
Masjid yang kita kenali sebagai Masjid Al Aqsa pula, di bina di Palestin selepas 65 tahun peristiwa hijrah Nabi Muhammad. Berikut adalah bukti dari wikipedia ;
"The mosque was originally a small prayer house built by the Rashidun caliph Umar, but was rebuilt and expanded by the Umayyad caliph Abd al-Malik and finished by his son al-Walid in 705 CE".
Pada pendapat kita bolehkah Nabi Muhammad pergi ke sebuah "masjid" yang masih belum dibina ?
Adakah Masjid-il-Haram sudah terbina di zaman Nabi Muhamad ? Sedangkan Nabi Muhammad sendiripun dihalau dari bandar Mekah. Masakan pula kaum Quraisy mahu membina masjid untuk kegunaan orang Islam?
Dan akhir sekali, fikirkan dengan mendalam akan keterangan di bawah ini. Di dalam ayat ini, kaum Nabi Muhammad pernah mencabar supaya baginda membuat perkara yang tidak masuk akal termasuklah naik ke langit atau mikraj.
Jawapan Nabi Muhammad ialah dia memang tidak boleh membuat semua perkara itu kerana dia hanyalah MANUSIA.
"Dan mereka berkata : " Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dan bumi untuk kami, atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya, atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami. Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari emas, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu sehingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca". Katakanlah : "Maha suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi utusan (rasul) ? " AQ 17:90-93
Ashwed
Cuba fikir secara logik, adakah Allah menyuruh manusia melakukan sesuatu di luar kemampuan mereka.
ReplyDeleteSeperti menyuruh solat 50 kali sehari. Jom kita kira:
50 solat dalam masa 24 jam (1440 min).
1440 min / 50 solat = 18 min
Ini bermaksud setiap 28 min kita perlu solat jika kita ikut "perintah" Allah yakni 50 solat dlm satu hari.
Ok, azan 5 min, wuduk 5 min, solat 10 min. Jumlah 20 min. Lepas tu kita rehat 8 min. Jadi jumlah kesemuanya 28 min.
Kita perlu solat setiap 28 min. Bila masa kita nak pergi kerja, bila masa nak makan. Kita kena solat non-stop.
Soalannya, adakah Allah tidak maha mengetahui tentang masalah ini?
Berdasarkan kiraan ini, saya setuju dgn anda yang arahan utk solat 50 waktu dlm sehari adalah rekaan semata2.
Pembetulan:
Delete1440 min / 50 solat = 18 min (Salah kiraan)
Sepatunya:
1440 min / 50 solat = 28 min
1. Apa yang perlu difikirkan lagi adalah tak mungkin nabi ingkar dgn berunding minta pengurangan pd perintah Allah pula sebab di ayat 2:285 nabi telah mengatakan yang mereka mendengar & mereka taat.
Delete[2:285]"...Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali".
2. Cuba dengar apa Doktor Falsafah Rozaimi ni cakap dari minit 1:11:11 hingga 1:12:45 (https://youtu.be/ezPXP7jI2-s?t=4271), bagaimana dia tahu apa niat Allah sebenarnya? Adakah nabi tanya Allah sendiri atau ikut fikiran dia sendiri (eh, boleh lak guna akal)?
3. Bagaimana boleh jumpa nabi Musa & nabi2 lain?Mereka dh wafat,org mati xkn hidup kembali. Mengikut Quran,kita smua hanya akn dibangunkan pd hr akhirat kelak utk dihisab (Spt ayat 36:52).
4. Jika ini peristiwa begitu penting, bagaimana mungkin Allah tertinggal & terlupa menceritakannya dlm Quran. Bukankah Allah beritahu Quran itu tlh sempurna & diterangkan dgn terperinci (Ayat 6:114-115)?
Selagi kita ambil imam2 arab sbg pmimpin kita & prcaya cerita2 rekaan mereka berbanding Allah,selagi itulah kita tak kan jumpa jwpn kpd apa yg kita cari. Mereka juga larang kita berfikir spy mudah untuk sebar ajrn mereka tanpa byk tentangan.
Dan selagi ia dari kitab/tulisan manusia, selagi itulah ia boleh dipersoalkan & dipertikaikan kebenarannya.
Bersyukurlah dgn nikmat akal, bagaimana nk brsyukur? Dgn menggunakannya.
Allah murka orang yang tidak berfikir (10:100).
Terima kasih Saudara Bilmer. Anda sedang menggunakan common sense (akal). Saya sangat percaya anda akan berjaya mencapai apa sahaja iltizam saudara pada suatu hari nanti.
ReplyDeleteSesungguhnya orang Melayu sedang berada di puncak gelombang. Gelombang ini adalah gelombang pembaharuan minda. Semoga kita sama-sama dapat memanafaatkan ia seterusnya menjadi bangsa yang berjaya, maju dan bebas dari belenggu.
Di dalam Al Quran Allah berfirman, "Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." AQ17:1
ReplyDeleteDi dalam article ini saudara mengatakan bahawa Masjidil Haram dan Masjid Al Aqsa belum wujud di zaman Nabi Muhammad. Saudara juga mengatakan bahawa peristiwa Israk ini adalah merujuk kepada Nabi Musa. Jika begitu saya berpendapat kedua-dua masjid ini telah pun wujud sebelum zaman Nabi Muhammad sebab Nabi Musa datang sebelum era Nabi Muhammad. Saya agak terkeliru dan harap saudara dapat memberi sedikit pencerahan mengenai perkara ini. Terima kasih.
Salam,
Delete"Masjid" berasal dari akar kata "sajada" yang bermaksud patuh. Ia menerbitkan perkataan-perkataan seperti sujud, yasjudan dan lain-lain. Masjid bermaksud kepatuhan atau consented dalam Bahasa Inggeris. Ia bukan satu bangunan seperi yang kita kenali sekarang."
Penerangan ini ada di akhir artikel di atas. Masjid/Masajid bukan bangunan.
Saya setuju. Kita terlalu terikat dengan pemahaman subjek yang kita ketahui pada masa sekarang sahaja... contohnya masjid... kita bayangkan macam masjid yang sedia ada sekarang, tersergam. Sama juga al aqsa...terjemahan mengikut Arab klasik bermakna 'the farthest place where there is prostration'. Kita tak boleh anggap yang Al Aqsa itu adalah secara fizikalnya sebuah masjid sepertimana ada sekarang.
DeleteMalahan kaabah asal juga telah diselidiki dan menjurus kepada sebuah lokasi lain berdasarkan sejarah dan arkeologi. TETAPI..ini tidak menidakkan kewujudan kaabah dan haram itu sendiri, Nabi Muhammad dan Islam. Kemelut politik pada masa itu berkemungkinan berkonspirasi kepada Mekah, Arab Saudi sekarang... rujuk - Quranic Geography - Dan Gibson.
Masjid maknanya tempat sujud.
DeleteIsm makan.
Ada kamus arab x?
Masjid adalah ketaatan, sedangkan haram adalah larangan, maka masjidil haram akan bermakna ketaatan kepada larangan, atau batas-batas larangan yang diperintahkan. Masjidil haram bukanlah bangunan fisikal. Masjidil haram adalah ketaatan kepada larangan2 Allah, kemudian masjidil aqso adalah ketaatan yang sama namun penekanannya bukan pada larangan. Ketaatan dimulai dari batas2 larangan kemudian bergerak kepada ketaatan yang harus ditunaikan atas kemampuan yang kita miliki, sejauh yang kita mampu. Dan pasti kemampuan tersebut akan mendatangkan kedekatan kepada pencipta dan keredhaan-Nya. Masjidil aqso secara mudah dapat juga dikatakan ketaatan yg jauh.
DeleteDien yang Allah turunkan adalah syariat yang mesti dipatuhi, ia bermula drpd larangan2 yang harus ditaati & mutlak. Inilah batas2 muslim. Kemudian ketaatan atau kebaikan2 yang diperintahkan. Kebaikan2 dan amal2 sholeh tidaklah bersifat memaksa, lebih kepada anjuran yang sangat dianjurkan, kemudian usaha manusia untuk semakin menekankan kebaikan tersebut semampu kemampuan yang ada atau sejauh kesanggupan hamba itu sendiri.
Dengan kata lain kebaikan itu sendiri tidaklah ada batasnya, sedangkan larangan tentu saja ada batas-batasnya yang tidak boleh dilanggar. Meskipun ketaatan yang jauh, tetapi ia masih dalam lingkup ketaatan. Larangan dan anjuran berada dalam aturan atau syariat yang diturunkan Allah, diluar itu semua pastilah ketaatan kepada selain Allah.
https://goo.gl/eKA5HA
Salam...
Deletesaya bersetuju dengan pemahaman ahmad ruhaifi..
saya ingin kongsi reasoning saya tentang [17:1] "...dari Masjid Al-Haraam ke Masjid Al-Aqsa..."
yg bermaksud ketaatan kepada "...perintah/arahan2 yg membenarkan/diizinkan (masjid al-haraam) sehingga ke had sempadan perintah/arahan2 (masjid al-aqsa).."
Allah meletakkan sempadan (boundaries) dlm perintah2-Nya yg membenarkan/diizinkan dan memberikan kita ruang untuk bergerak (maneuver) dlm perintah2 ini (we are allowed to move around and be flexible as long as we do not cross the limits or boundaries; aqsa - the farthest/maximum limits/boundaries)..
Muhammad Shahrur dalam bukunya bertajuk 'The Quran, Moral and Critical Reason' menceritakan dengan terperinci tentang had sempadan atau limits/boundaries yg Allah telah tetapkan untuk manusia dimana manusia boleh bebas bergerak (mindanya) asalkan tidak melanggar atau terkeluar dari had sempadan..
ini lah 'belenggu irama' (saya ambil dari lagu kumpulan wings) orang melayu sekarang yg mindanya terperangkap dlm ruang yg sangat sempit dan kolot walhal Allah memberikan ruang yg cukup luas untuk memaksimumkan akal fikirannya..
becks
Salam, bleh saudara bincangkn mengenai surah Albaqarah dr ayat 2-4..mengenai sifat orng b:taqwa mesti mempercayai perkara2 ghaib...yg sy phm perkara ghaib itu sesuatu yg tdk nampak dmata kasar tetapi perlu ilmu utk menampakkn nya cth seperi rukun iman yg mana satu perkara yg nampak hanyalah alkitab-Aq...t/kasih..
ReplyDeleteSalam saudara yang tidak bernama,
ReplyDeleteSaya sebenarnya cuba mengelak untuk menjawab persoalan orang ramai kerana saya tidak menganggap diri saya guru. Guru kita semua adalah Tuhan.
Di dalam Al Quran menyebut Tuhanlah guru kita yang sebenar "Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan pena" AQ 96:1-4. "Tuhan Yang Maha Pemurah, yang telah mengajarkan Al Quran. Dia menciptakan manusia. Mengajarnya pandai berbicara. Matahari dan bulan (beredar) mengikut perhitungan" AQ 55:1-5
Penerangan yang saya berikan adalah berasaskan pengetahuan melalui pembacaan-pembacaan yang saya lakukan. Saya tidak mempunyai kuasa untuk membuat sesiapun mempercayai penerangan saya ini.
Surah Al Baqarah di mulakan dengan geametrik alif (satu) lam (30) mim 40. Saya tidak membuat kajian yang mendalam mengapa nombor geametrik ini dititip di sini.
Ayat 2 dengan jelas memberitahu bahawa Al Quran ini tidak mempunyai cacat cela, atau ada fakta yang tertinggal. Tetapi, ia hanya boleh digunakan oleh orang-orang yang benar (muttaqqi). Taqwa = benar, righteous. Kebenaran perlu dicari. Ia tidak datang bergolek kepada pengetahuan kita.
Siapakah orang-orang yang mencari kebenaran ? ayat seterusnya iaitu ayat 3 hingga 5 menerangkan ciri-ciri orang yang taqwa iaitu mereka yang "yukminu" (beriman = yakin) kepada yang ghaib, mendirikan iltizam, membuat kebajikan, yakin kepada buku-buku, percaya kepada hari akhirat.
Di dalam Al Quran satu-satunya perkara yang ghaib ialah Tuhan. Tiada fakta lain lagi mengenai perkara ghaib di dalam Al Quran. "Dia tidak dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan; Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui" AQ 6:103
Bermaksud keterangan ini memberitahu bahawa orang-orang yang mencari kebenaran yang pertama sekali orang itu mesti yakin (iman) kepada Tuhan. iaitu yakin kepada sifat-sifat Tuhan yang Dia sendiri terangkan di dalam Al Quran.Tuhan hanya diwakili oleh Al Quran sahaja di dunia ini.
Orang-orang yang yakin (iman) tidak mengambil sumber lain sebagai "tuhan mereka" yang muktamad. "Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selainNya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya)" AQ 7:3
Rukun iman pula anda boleh dapati di AQ 2:177 di sini juga anda akan dapati ciri-ciri org yang bertaqwa dengan lebih detail dan di AQ 2:285. Rukun iman tidak meminta kita untuk mempercayai alam mistik, tahyul dan dongeng. Rukun iman memberitahu kita supaya menjadi seorang manusia yang yakin dengan mencari ilmu pengetahuan.
Wallahualam.
Puji tuhan semestaa alam .
DeleteBro memang mengunakan akal . Sbab tuu Allah suruh kita baca dg bahasamu .. baru kita dapat memahami ayat2 allah . Kalau stakat baca dalam bahasa arab , sama lah ibarat keldai yang memikul kitab di belakangnyaa . Tiada gunaanyaa . Nabi muhammad dah bgtaw dah , sesunguhhnya hanya al quran dan sunnah rasulNYA sahaja yang dapat mengelakkan kita dari trus sesat ...
kalau anda kata bukan menerima ritual iaitu solat,adakah anda tidak setuju solat 5 waktu itu wajib?
ReplyDeleteYang diwajibkan solat mengikut Al Quran adalah 3. Rujuk:
Deletehttp://www.quran-islam.org/main_topics/islam/pillars/number_of_salat_%28P1200%29.html
Apa yang dapat difahami adalah Allah memerintahkan kita supaya memenuhi komitmen kita sebagai manusia setiap masa, pagi, petang & malam.
Deletekalau anda kata bukan menerima ritual iaitu solat,adakah anda tidak setuju solat 5 waktu itu wajib?
ReplyDeleteadakah anda berfikir bahawa solat 5 waktu itu bukan wajib?
ReplyDeletesalam, tuan penulis;
ReplyDeletepermulaan perenggan tuan menulis artikel ini adalah menarik sehingga memperkenal suatu perkataan baru yang membuatkan saya tertarik iaitu nothingness. kelihatan tuan punya maklumat luas sehingga boleh membuat kaitan /kolerasi antara peristiwa tersebut dengan ayat-ayat al-quran.
last-last tuan tulisan hancur apabila tuan sendiri menyatakan :
"Adakah Masjid-il-Haram sudah terbina di zaman Nabi Muhamad ? Sedangkan Nabi Muhammad sendiripun dihalau dari bandar Mekah. Masakan pula kaum Quraisy mahu membina masjid untuk kegunaan orang Islam?"
israk-mikraj berlaku sebelum hijrah nabi muhammad s.a.w dari bandar Mekah ke Madinah.
rupa-rupanya saya membaca tulisan yang tak cukup masak dengan disokong oleh maklumat yang cukup ramuan.
tuan, berhati-hati ketika menulis ya. ada sebuah pertanggungjawaban di sebalik sebuah penulisan.
nota : Nabi Muhammad s.a.w tidak dihalau. Beliau diarah/diwahyukan oleh tuhan supaya berhijrah. Beliau tidak sekali-kali akan keluar (hijrah) jika tiada wahyu daripada tuhan.
Salam...
DeleteSaya ingin perbetulan komen saudara anon 27 nov 2015 1732.
YUSUF ALI
[9:40] If ye help not (your leader), (it is no matter): for Allah did indeed help him, when the Unbelievers drove him out: he had no more than one companion; they two were in the cave, and he said to his companion, "Have no fear, for Allah is with us": then Allah sent down His peace upon him, and strengthened him with forces which ye saw not, and humbled to the depths the word of the Unbelievers. But the word of Allah is exalted to the heights: for Allah is Exalted in might, Wise.
SAHIH INTERNATIONAL
[9:40] If you do not aid the Prophet - Allah has already aided him when those who disbelieved had driven him out [of Makkah] as one of two, when they were in the cave and he said to his companion, "Do not grieve; indeed Allah is with us." And Allah sent down his tranquillity upon him and supported him with angels you did not see and made the word of those who disbelieved the lowest, while the word of Allah - that is the highest. And Allah is Exalted in Might and Wise.
Muhammad telah dihalau (drove him out) by the disbelivers. Sekali lagi Al-Quran sebagai Furqan (Criterion) mematikan cerita dongeng tentang arahan utk pindah dan plot pembunuhannya..
[9:40] juga mengatakan yg Muhammad hanya mempunyai SEORANG sahaba (companion)... Sekali lagi Al-Quran sebagai Furqan mematikan cerita dongeng yg Muhammad kononnya mempunyai ramai sahabat atau yg selalu kita dengar 'para sahabat'...
Becks
Penulis seakan mengelak menggunakan perkataan Allah tetapi sebaliknya lebih senang menggunakan perkataan Tuhan. It felt deliberate. Mesti ada sebab yg tersendiri.
ReplyDeleteSatu artikle yg confusing. Israq dan mikraj tu scr details nya adalah rahsia Allah s.w.t. usah nk diconfusekn dgn org lg. Buat saudara yg 1st comment psal suruhan Allah mendirikan solat 50kali sehari dan nabi muhammad negotiate utk kurangkn..dan anda fkir scr logik adkh Tuhan yang Maha Mengetahui xkn xtahu kemampuan manusia. Perlu ke sedara fkir logik? Manusia pnya akal ni kn terbatas. Jika tuan question psal prkr ni..maka tuan pn akn question adakah logik Tuhan suruh Nabi ibrahim menyembelih anaknya nabi saleh yg dimana logiknya Tuhan pn tahu Nabi ibrahim xsggup.
ReplyDelete(1/6)
DeleteAjrn palsu tentang Nabi Ibrahim korbankan anaknya.
Puak Ahlul Sunnah Wal Jamaah(ASWJ) & Syiah tlh mereka berbagai kepalsuan tentang nabi Ibrahim – yg dilantik Allah sbg imam lin-naas atau imam bg manusia sekalian.Ajrn palsu ASWJ & syiah tlh diambil drpd kitab Yahudi utk merosakkan nama baik Nabi Ibrahim,isteri serta anak beliau.
Pertama sekali inilah cerita palsu Yahudi drpd Bible yg memfitnah Nabi Ibrahim.Malang sekali cerita palsu Yahudi inilah yg tlh menjadi sumber hadis-hadis palsu kaum ASWJ & syiah.
Bible Yahudi,Kejadian 16:1 - 16 (http://www.kingjamesbibleonline.org/Genesis-Chapter-16/)
Siti Hajar and Ismail
16:1 Adapun Sarah,isteri Ibrahim itu,tdk beranak.Ia mempunyai seorg hamba perempuan,org Mesir,Siti Hajar namanya.
16:2 Berkatalah Sarah kpd Ibrahim: "Engkau tahu,TUHAN tdk memberi aku melahirkan anak.krn itu baiklah hampiri hambaku itu; mungkin oleh dialah aku dpt memperoleh seorg anak." & Ibrahim mendengarkan perkataan Sarah.
16:3 Jadi Sarah,isteri Ibrahim itu,mengambil Hajar,hambanya,org Mesir itu,--yakni ketika Ibrahim tlh sepuluh tahun tinggal di tanah Kanaan,lalu memberikannya kpd Ibrahim,suaminya,utk menjadi isterinya.
16:4 Ibrahim menghampiri Hajar,lalu mengandunglah perempuan itu.Ketika Hajar tahu,bahwa ia mengandung,maka ia memandang rendah akn nyonyanya itu.
16:5 Lalu berkatalah Sarah kpd Ibrahim: "Penghinaan yg kuderita ini adlh tanggung jawabmu; akulah yg memberikan hambaku ke pangkuanmu,tp baru saja ia tahu,bahwa ia mengandung,ia memandang rendah akn aku; TUHAN kiranya yg menjadi Hakim antara aku & engkau."
16:6 Kata Ibrahim kpd Sarah: "Hambamu itu di bwh kekuasaanmu; perbuatlah kpdnya apa yg kau pandang baik." Lalu Sarah menindas Hajar,sehingga ia lari meninggalkannya.
16:7 Lalu Malaikat TUHAN menjumpainya dkt suatu mata air di padang gurun,yakni dkt mata air di jln ke Syur.
16:8 Katanya: "Hajar,hamba Sarah,dr manakah datangmu & ke manakah pergimu?" Jawabnya: "Aku lari meninggalkan Sarai,nyonyaku."
16:9 Lalu kata Malaikat TUHAN itu kpdnya: "Kembalilah kpd nyonyamu,biarkanlah engkau ditindas di bwh kekuasaannya."
16:10 Lagi kata Malaikat TUHAN itu kpdnya: "Aku akn membuat sangat banyak keturunanmu,sehingga tdk dpt dihitung krn banyaknya."
16:11 Selanjutnya kata Malaikat TUHAN itu kpdnya: "Engkau mengandung & akn melahirkan seorg anak laki-laki & akn menamainya Ismail,sebab TUHAN tlh mendengar tentang penindasan atasmu itu.
16:12 Seorg laki-laki yg lakunya seperti keledai liar,demikianlah nanti anak itu; tangannya akn melawan tiap-tiap org & tangan tiap-tiap org akn melawan dia,& di tempat kediamannya ia akn menentang semua saudaranya."
16:13 Kemudian Hajar menamakn TUHAN yg tlh berfirman kpdnya itu dgn sebutan: "Engkaulah El-Roi." Sebab katanya: "bknkah di sini kulihat Dia yg tlh melihat aku?"
16:14 Sebab itu sumur tadi disebutkan org: sumur Lahai-Roi; letaknya antara Kadesh & Bered.
16:15 Lalu Hajar melahirkan seorg anak laki-laki bg Ibrahim & Ibrahim menamai anak yg dilahirkan Hajar itu Ismail.
16:16 Ibrahim berumur delapan puluh enam tahun,ketika Hajar melahirkan Ismail bgnya.
Inilah cerita palsu Bible Yahudi tentang Ibrahim,Hajar,Sarah & Ismail.
Berikut pula hadith palsu tulisan Imam Bukhari yg menjadi asas kepercayaan palsu ASWJ tentang Nabi Ibrahim.Sila perhatikan bagaimana miripnya hadith palsu ini dgn ajrn palsu Bible Yahudi tadi.
(2/6)
DeleteBukhari Jilid 4,Bab 55,No.584:
Riwayat Ibn Abbas:
"Pd waktu Ibrahim berselisih dgn isterinya Sarah-(disebabkan perasaan iri hati isterinya terhadap Hajar,ibu kpd Ismail) dia tlh membawa Ismail & ibunya ke suatu tempat lain.Mereka mempunyai sebuah bekas kulit utk menyimpan air.Ibu Ismail akn minum air utk melebihkan susu ibu bg anaknya Ismail.Apabila Ibrahim sampai ke Mekah,dia tlh menyuruh isterinya duduk di bwh sepohon kayu & kemudian pulang ke rumahnya.
Ibu Ismail tlh mengikuti Ibrahim sehingga ke Kada di mana dia memanggil Ibrahim dr jauh 'Ya Ibrahim kpd siapa kau serahkan kami?'.Dia menjawab,'Aku serahkan engkau kpd jagaan Allah'.Dia menjawab,'Aku rela dijaga Allah.' Kemudian dia kembali duduk di bwh pohon kayu.Dia meminum air drpd bekas kulit yg tlh menambahkan susu ibunya utk diminum oleh anaknya Ismail.Apabila air minumnya habis dia tlh berkata,'Lebih baik aku pergi mencari pertolongan kpd sesiapa'.Dia mendaki bukit Safa utk mencari bantuan tp dia tdk dpt melihat sesiapa pun.Apabila dia turun ke lembah dia tlh lari sehingga dia sampai bukit Marwa.
Dia tlh pun berlari antara kedua bukit itu beberapa kali.Kemudian dia tlh berkata,'Lbh baik saya pergi melihat keadaan anak saya." Dia tlh mendpti anaknya hampir maut.Sebab dia tdk tahan melihat anaknya dlm keadaan sesak begitu dia tlh berkata,"Jika saya pergi melihat sekali lagi mungkin saya akn berjumpa dgn sesiapa".Dia tlh mendaki bukit Safa sekali lagi tp setelah sekian lama dia masih tdk menjumpai sebarang bantuan.Demikianlah Hajar tlh berlari tujuh kali antara Safa & Marwa.Sekali lagi dia berkata,'Lebih baik saya pergi melihat keadaan anak saya.' Tp dgn tiba-tiba dia tlh mendengar suara lelaki.Dia pun meminta suara lelaki itu membantunya.Suara itu adlh Jibrail.Jibrail tlh menghentak tanah padang pasir dgn kakinya (Ibn 'Abbas tlh menghentak kakinya utk menunjukkan cara itu) & terus mengalir mata air yg kecil.Ibu Ismail merasa terharu & terus menggali tempat mata air itu."
Demikianlah cerita palsu Bible Yahudi yg tlh diselitkan dlm hadith palsu Bukhari tentang kecemburuan Sarah bini Nabi Ibrahim terhadap wanita hambanya bernama Hajar yg tlh dihadiahkannya kpd Ibrahim utk ditidurinya.
Pertama sekali nama Sarah & Hajar tdk tersebut di dlm Al Quran.Maksudnya Al Quran tdk blh sahkan nama Sarah & Siti Hajar yg tercatit dlm Bible Yahudi palsu serta hadith palsu.
Tanggapan bhw seorg Rasul & Nabi Allah seperti Ibrahim blh mempunyai wanita hamba & kemudian meniduri wanita hamba itu sangat bertentangan dgn semua ajrn Al Quran & juga apa yg tlh diajar Allah kpd Nabi Ibrahim & Nabi Musa.Para Nabi Allah tlh datang utk membebaskan hamba,bkn utk meniduri hamba wanita diluar nikah.Yg berikut adlh ajrn Nabi kita sendiri dlm Al Quran :
Surah [90:4-16]
[4]Sesungguhnya Kami tlh jadikan manusia sentiasa dlm keadaan menghadapi kesulitan & kesukaran;
[5]Patutkah manusia yg demikian keadaannya menygka bhw tdk ada sesiapapun yg dpt mengatasi kekuasaannya?
[6]Manusia yg demikian keadaannya berkata: "Aku tlh habiskan harta benda yg banyak."
[7]Adakah ia menyangka bhw tdk ada sesiapapun yg melihatnya?
[8]Tdkkah Kami tlh menjadikan bgnya: dua mata ?
[9]Dan lidah serta dua bibir ?
[10]Dan Kami tlh menunjukkan kpdnya dua jln?
[11]Dlm pada itu manusia tdk merempuh masuk mengerjakn amal-amal yg tinggi darjatnya di sisi Tuhan;
[12]Dan apa jlnnya engkau dpt mengetahui: apa dia amal-amal yg tinggi darjatnya di sisi Tuhan itu?
[13]Memerdekakn hamba abdi;
[14]Atau memberi makn pada hari kelaparan-
[15]Kpd anak yatim dr kaum kerabat,
[16]Atau kpd org miskin yg terlantar di atas tanah.
(3/6)
DeleteAllah akn menunjuk manusia 2 cara.Manusia mesti pilih cara yg memerlukan komitmen & usaha yg lebih.Itulah jln yg melibatkan usaha memerdekakn hamba abdi,memeberi makan kpd org yg kelaparan,anak yatim & org miskin.Tdk sekali pn Allah menyuruh sesiapa pn,terutama sekali Nabi & RasulNya utk menyimpan hamba abdi dlm rumah mereka & kemudian meniduri hamba abdi kepunyaan mereka.
Ajrn Allah juga menyuruh semua kaum lelaki bernikah dgn wanita sblm meniduri mereka.Tp hadith palsu ini memfitnah Nabi Ibrahim meniduri wanita hamba abdi kepnyaannya.
Malangnya fitnah terhadap Nabi Ibrahim & keluargnya masih diteruskan oleh ulama dlm hadith2 palsu.
Jauh sblm Al Quran diturunkan puak Yahudi & Kristian tlh pn fitnahkan Allah & Nabi Ibrahim dgn cerita palsu Allah tlh perintahkan Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya Ishak.
Cerita fitnah ini bertujuan memberi gambaran bhw Nabi Ibrahim adlh pewaris agama liar yg tdk beradab,tdk beza drpd org jahil zaman purba.
Berikut adlh ajrn palsu Bible Yahudi yg berkenaan:
Kejadian 22 (http://www.kingjamesbibleonline.org/Genesis-Chapter-22/)
Ibrahim Diuji
22:1 Setelah semuanya itu Allah mencuba Ibrahim.Ia berfirman kpdnya: "Ibrahim," lalu sahutnya: "Ya,Tuhan."
22:2 Firman-Nya: "Ambillah anakmu yg tunggal itu,yg engkau kasihi,yakni Ishak,pergilah ke tanah Moria & persembahkanlah dia di sana sbg korban bakaran pada salah satu gunung yg akn Kukatakn kpdmu."
22:3 Keesokan harinya pagi-pagi bangunlah Ibrahim,ia memasang pelana keledainya & memanggil 2 org bujangnya beserta Ishak,anaknya; ia membelah juga kayu utk korban bakaran itu,lalu berangkatlah ia & pergi ke tempat yg dikatakn Allah kpdnya.
22:4 Ketika pada hari ketiga Ibrahim melayangkan pandangnya,kelihatanlah kpdnya tempat itu dr jauh.
22:5 Kata Ibrahim kpd ke2 bujangnya itu: "Tinggallah kamu di sini dgn keledai ini; aku beserta anak ini akn pergi ke sana; kami akn sembahyg,sesudah itu kami kembali kpdmu."
22:6 Lalu Ibrahim mengambil kayu utk korban bakaran itu & memikulkannya ke atas bahu Ishak,anaknya,sedang di tangannya dibawanya api & pisau.Demikianlah keduanya berjln bersama-sama.
22:7 Lalu berkatalah Ishak kpd Ibrahim,ayahnya: "Bapa." Sahut Ibrahim: "Ya,anakku." Bertanyalah ia: "Di sini sdh ada api & kayu,tp di manakah anak domba utk korban bakaran itu?"
22:8 Sahut Ibrahim: "Allah yg akn menyediakn anak domba utk korban bakaran bg-Nya,anakku." Demikianlah keduanya berjln bersama-sama.
22:9 Sampailah mereka ke tempat yg dikatakn Allah kpdnya.Lalu Ibrahim mendirikan mezbah di situ,disusunnyalah kayu,diikatnya Ishak,anaknya itu,& diletakkannya di mezbah itu,di atas kayu api.
22:10 Sesudah itu Ibrahim mengulurkan tangannya,lalu mengambil pisau utk menyembelih anaknya.
22:11 Tp berserulah Malaikat TUHAN dr langit kpdnya: "Ibrahim,Ibrahim." Sahutnya: "Ya,Tuhan."
22:12 Lalu Ia berfirman: "Jgn bunuh anak itu & jgn kauapa-apakn dia,sebab tlh Kuketahui sekarang,bahwa engkau takut akn Allah,& engkau tdk segan-segan utk menyerahkan anakmu yg tunggal kpdKu."
22:13 Lalu Ibrahim menoleh & melihat seekor domba jantan di belakangnya,yg tanduknya tersangkut dlm belukar.Ibrahim mengambil domba itu,lalu mengorbankannya sbg korban bakaran pengganti anaknya.
22:14 Dan Ibrahim menamai tempat itu: "TUHAN menyediakan"; sebab itu sampai sekarang dikatakn org: "Di atas gunung TUHAN,akn disediakn."
22:15 Utk kedua kalinya berserulah Malaikat TUHAN dr langit kpd Ibrahim,
22:16 kata-Nya: "Aku bersumpah demi diri-Ku sendiri--demikianlah firman TUHAN--:krn engkau tlh berbuat demikian,& engkau tdk segan-segan utk menyerahkan anakmu yg tunggal kpd-Ku,
22:17 Maka Aku akn memberkati engkau berlimpah-limpah & membuat keturunanmu sangat banyak seperti bintang di langit & seperti pasir di tepi laut,& keturunanmu itu akn menduduki kota-kota musuhnya.
22:18 Oleh keturunanmulah semua bangsa di bumi akn mendpt berkat,krn engkau mendengarkan firman-Ku."
(4/6)
DeleteDemikianlah cerita palsu Bible Yahudi tentang nabi Ibrahim sanggup mengorbankan anaknya Ishak krn kononnya itulah perintah Tuhan.Ulama ASWJ & syiah tlh ditipu oleh Yahudi utk menerima cerita fitnah ini sbg ajrn Nabi yg sahih.Maka dimuatkan fitnah palsu ini ke dlm koleksi hadith Bukhari & lain-lain.
Sehingga hari ini,utk kekalkan ajrn palsu ini tanpa disedari,puak ASWJ & syiah korbankan kambing,unta & lembu pada Hari Raya Aidil Adha ia itu sebahagian drpd upacara "naik haji" di Mekah.
Kisah Nabi Ibrahim cuba korbankan anaknya yg sebenarnya dicatit dlm Al Quran tp amat bertentangan & bercanggah drpd ajrn ulama hadith & Bible Yahudi.
Ayat Al Quran yg menceritakn hal ini sungguh indah & bebas drpd kepercayaan karut & syirik para ulama.
Surah 37:
[102]Maka ketika anaknya itu sampai berusaha bersama-sama dgnnya,Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dlm tidurku (manami) bhw aku akn menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendptmu?".Anaknya menjawab: "Wahai ayah,jlnkanlah apa yg diperintahkan kpdmu; Insya Allah,ayah akn mendpti daku dr org-org yg sabar".
[103]Setelah keduanya berserah bulat-bulat,dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dgn meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah,
[104]Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim!
[105]"Engkau tlh menyempurnakn mimpi (ru'ya) yg engkau lihat itu".Demikianlah sebenarnya Kami membalas org-org yg berusaha mengerjakn kebaikan.
[106]Sesungguhnya itu adlh satu ujian yg nyata;
[107]Dan Kami tebus anaknya itu dgn satu sembelihan yg bsr
[108]Dan Kami kekalkan bgnya dilakalangan org-org yg datang kemudian:
[109]"Salam sejahtera kpd Nabi Ibrahim!".
[110]Demikianlah Kami membalas org-org yg berusaha mengerjakn kebaikan.
[111]Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu dr hamba-hamba Kami yg beriman.
Inilah kisah benar tentang apa yg dilihat Nabi Ibrahim dlm mimpinya.Tp sdh pasti apa yg di mimpi Nabi Ibrahim bknlah perintah Tuhan.Ianya hanya mimpi.Marilah kita lihat apa yg disebut Al Quran.
Pertama sekali kita lihat semula Surah 37:102 :
[102]Maka ketika anaknya itu sampai berusaha bersama-sama dgnnya,Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayganku! Sesungguhnya aku melihat dlm tidurku (manami) bhw aku akn menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendptmu?".Anaknya menjawab: "Wahai ayah,jlnkanlah apa yg diperintahkan kpdmu; Insya Allah,ayah akn mendpti daku dr org-org yg sabar".
Kita lihat Nabi Ibrahim merasa ragu dgn apa yg dilihat dlm mimpinya itu.Beliau kurang pasti akn mimpi itu sehingga terpaksa bertanya kpd anaknya "apakah pendapatmu".
Ini amat bertentangan dgn kalimah Allah yg mengatakn bhw Allah hanya memberi perintah yg jelas kpd para RasulNya bebas drpd sebarang keraguan & syak wasangka.Sila lihat ayat berikut:
Surah 10:15 “Dan apabila dibacakn kpd mereka ayat-ayat Kami yg jelas nyata..”
Surah 7:101 “Dan sesungguhnya tlh datang kpd mereka Rasul-rasul mereka dgn keterangan-keterangan yg nyata”
Surah 2:87 “Dan Kami berikan kpd Isa Ibni Maryam keterangan jelas (bayyinaati)”
Surah 2:92 “Dan sesungguhnya tlh datang kpd kamu Musa membawa keterangan jelas (bayyinaati)”
Maka amat mustahil bhw Allah blh memberi 'perintah' yg begitu kabur kpd Nabi Ibrahim dlm mimpinya sehingga Ibrahim terpaksa bertanya kpd anaknya "apa pendpt kamu"?
Ini bkn tabiat seorg Rasul yg ditanggungjawabkan utk menjlnkan perintah Allah.
(5/6)
DeleteKita juga blh melihat perintah Allah yg mengatakn dgn jelas bhw membunuh anak kita adlh perbuatan jahil:
[Surah 6:151]“Kataknlah: "Marilah,supaya aku bacakn apa yg tlh diharamkan oleh Tuhan kamu kpd kamu,iaitu jgnlah kamu sekutukan dgn Allah sesuatupun; & hendaklah membuat baik kpd ibu bapa; & jgnlah kamu membunuh anak-anak kamu krn kepapaan.Kamilah yg memberi rezeki kpd kamu & kpd mereka & jgnlah kamu hampiri kejahatan - yg terang drpdnya & yg tersembunyi; & jgnlah kamu membunuh jiwa yg tlh diharamkan Allah melainkan dgn jln yg hak.dgn yg demikian itulah Allah perintahkan kamu,supaya kamu memahaminya...”
Nabi kita tlh mengajar ayat-ayat Allah kpd kita yg menjelaskan kita tdk blh membunuh anak kita krn takut kepapaan.Maka amat mustahil bg Tuhan memerintah seorg NabiNya utk membunuh anak dia sendiri.
Tambah lagi ayat itu menjelaskan "Dan jgnlah kamu membunuh jiwa yg tlh diharamkan Allah melainkan dgn jln yg hak".Di manakah letaknya 'jln yg hak' ataupun keadilan utk membunuh anak Nabi Ibrahim yg langsung tdk berdosa? Apakah dosa yg dilakukan oleh anaknya yg layak dibalas dgn dibunuh?
Dan dlm ayat berikut pula Allah perintahkan kita bhw perbuatan membunuh anak adlh budaya kaum musyrik jahiliyah.
[Surah 6:137] “Dan demikianlah juga (jahatnya) ketua-ketua yg org-org musyrik itu jadikan sekutu bg Allah,menghasut kebanyakn dr mereka dgn kata-kata indah yg memperlihatkan eloknya perbuatan membunuh anak-anak mereka,utk membinasakn mereka,& utk mengelirukan mereka nengenai ugama mereka.& kalau Allah kehendaki,nescaya mereka tdk melakukannya.Oleh itu biarkanlah mereka & apa yg mereka ada-adakn itu.
Perintah Allah amat jelas - membunuh anak sendiri adlh perbuatan kaum musyrik jahiliyah yg "memperlihatkan eloknya perbuatan membunuh anak-anak mereka".Oleh itu ianya mustahil sekali bg Allah perintah Nabi Ibrahim membunuh anaknya pula.Membunuh anak sendiri adlh perbuatan musyrik jahiliyah.
Para ulama akn menolak kesemua ayt2 Quran ini.Dgn itu para ulama yg menolak ayat-ayat Al Quran terus menjadi kafir.Mereka adlh kafir.Mereka lebih rela percaya fitnah Yahudi Bible bhw Allah tlh perintahkan Nabi Ibrahim membunuh anaknya.
Utk menegakkan kekafiran mereka,para ulama akn menjawab bhw Allah tdk bermaksud utk Nabi Ibrahim membunuh anaknya.Ianya hanyalah satu ujian bg Nabi Ibrahim.Ini hanya satu lagi fitnah oleh para ulama yg tlh dipecahkan tembelangnya oleh ayat yg berikut pula:
[Surah 60:12] Wahai Nabi! Apabila org-org perempuan yg beriman datang kpdmu utk memberi pengakuan taat setia,bhw mereka tdk akn melakukan syirik kpd Allah dgn sesuatu pun,& mereka tdk akn mencuri,& mereka tdk akn berzina,& mereka tdk akn membunuh anak-anaknya,& mereka tdk akn melakukan sesuatu perkara dusta yg mereka ada-adakn dr kemahuan hati mereka,& mereka tdk akn menderhaka kpdmu dlm sesuatu perkara yg baik,- maka terimalah pengakuan taat setia mereka & pohonkanlah kpd Allah mengampuni dosa mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun,lagi Maha Mengasihani."
Dlm ayat ini,dgn begitu jelas sekali Allah perintahkan Nabi kita menguji kesetiaan wanita-wanita yg beriman dgn mengambil pengakuan drpd mereka bhw mereka tdk akn membunuh anak-anak mereka.Ini adlh membunuh anak adlh satu perbuatan yg amat berdosa.Maka amat mustahil bg Allah menguji Nabi Ibrahim pula dgn menyuruh Nabi Ibrahim membunuh anak dia.
(6/6)
DeleteDan apakah Nabi Ibrahim tdk tahu menahu bhw membunuh anak sendiri itu adlh perbuatan yg sangat berdosa yg dilarang Allah? Tentu sekali Nabi Ibrahim tahu akn perintah Allah ini krn Al Quran menceritakn bhw segala ajrn Quran tlh pun diwahyukan kpd Nabi Ibrahim & Nabi Musa dr sblmnya.
Surah 87:18–19
[18]Sesungguhnya ini ada di dlm Kitab-kitab yg terdahulu
[19]Iaitu Kitab-kitab Nabi Ibrahim & Nabi Musa.
Sdh tentu sekali Allah tlh mewahyukan lebih awal lagi kpd kpd Nabi Ibrahim bhw membunuh anak adlh perbuatan yg sangat berdosa.
Tp ceritanya menjadi lain dlm Bible Yahudi yg penuh dgn fitnah itu.Bible Yahudi mengajar fitnah bsr bhw Allah tlh memerintah Nabi Ibrahim utk membunuh anaknya.Padahal apa yg tlh berlaku ialah Nabi Ibrahim hanya bermimpi dlm tidurnya.Ianya bkn perintah Tuhan.
Ajrn seperti membunuh anak sendiri tdk ganjil dlm Bible Yahudi yg juga mengajar penganutnya meminum arak sbg pengganti meminum darah Nabi Isa & memakan roti sbg pengganti memakan daging drpd tubuh Nabi Isa.
Kepercayaan membunuh anak,meminum darah & memakn daging nabi Isa menunjukkan asal usul jahil agama Bible Yahudi.Ianya amat bertentangan dgn ajrn Al Quran.Malang sekali ulama ASWJ & syiah tlh rela menelan ajrn palsu Bible Yahudi ini utk dijual sbg hadith sahih,ajrn Nabi & ajrn Islam.Ini adlh penipuan mereka semata.
Al Quran menjelaskan lagi bhw membunuh seorg insan yg tdk berdosa itu adlh satu dosa yg amat bsr.
Surah 4:93 "Dan sesiapa yg membunuh seorg mukmin dgn sengaja,maka balasannya ialah neraka jahanam,kekal ia di dlmnya,& Allah murka kpdnya,& melaknatkannya serta menyediakn bgnya azab seksa yg bsr"
Balasan utk membunuh org lain adlh neraka jahanam.Sila lihat ayat ini juga:
"Dan tdk harus sama sekali bg seseorg mukmin membunuh seorg mukmin yg lain,kecuali dgn tdk sengaja..." 4:92
Sekali lagi org yg beriman tdk blh membunuh seorg yg beriman,kecuali dgn tdk sengaja.Membunuh manusia melanggar perintah Allah.
Al Quran juga menjelaskan bhw Allah tdk sekali pun menyuruh manusia membuat sebarang perbuatan yg keji atau berdosa.
" ...dan apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yg keji,mereka berkata: "Kami dpti datuk nenek kami mengerjaknnya,& Allah perintahkan kami mengerjaknnya".Katakanlah "Sesungguhnya Allah tdk sekali-kali menyuruh mengerjakn perbuatan yg keji.Patutkah kamu mengatakn terhadap Allah apa yg kamu tdk mengetahuinya?" Surah 7:28.
Jadi harus kita fikir - setelah mengajar kita bhw
i.membunuh anak itu adlh perbuatan org jahil
ii.balasan bg membunuh org adlh neraka jahanam
iii.org beriman tdk blh membunuh seorg yg beriman kecuali dgn tdk sengaja
iv.Allah tdk akn sekali-kali pun menyuruh kita membuat perbuatan keji
Maka blhkah Allah memerintah nabiNya membunuh anaknya sendiri?
Jika kita meneliti semua fakta ini satu persatu kita akn jelas bhw anak Nabi Ibrahim adlh seorg mukmin & soleh.Maka perbuatan membunuh anak yg mukmin & soleh adlh satu dosa yg sangat bsr.& Allah tdk pernah menyuruh NabiNya membuat dosa.
Nabi Ibrahim tlh bermimpi dlm tidurnya tp mimpi itu bkn perintah drpd Allah. Tp oleh krn Nabi Ibrahim adlh seorg yg beriman maka Allah tlh menyelamatkannya serta anaknya drpd satu bencana bsr:
"Dan Kami tebus anaknya itu dgn satu sembelihan yg bsr" (37:107).
Sdh tentu sekali para ulama ASWJ & syiah akn menolak kesemua ayat-ayat Quran ini.Ini adlh krn mereka tlh dirasuk syaitan Bible Yahudi.Mereka lebih selesa jadi kafir.Mereka lebih selesa percaya fitnah Yahudi bhw Allah tlh perintah NabiNya membunuh anak sendiri.
Sdh sekian lama para ulama tlh menjadi agen Yahudi dgn memberi nyawa kpd ajrn palsu Bible Yahudi utk menghancurkan manusia dgn kepercayaan syirik.
http://goo.gl/fAVSIY
Yaa..dan kafir dalam bahasa Quran bermaksud ingkar, bukan keluar atau tidak menganut mana2 agama. Sbb org biasanya akan marah kalau gelar mereka dgn perkataan ni, mrk salah anggap.
DeleteSalamun 'Alaykum,
DeleteTerima kasih saudara Ahmad Ruhaifi kerana memberi penerangan panjang lebar mengenai peristiwa "korban" dari perspektif Al Quran.
Kita perlu selalu bertanya kepada diri sendiri. Apa sahaja informasi yang diceritakan dan di bawa kepada kita, tanyalah kepada diri sendiri. Apakah pandangan Al Quran mengenai perkara ini ?
Dari persoalan mudah ini nescaya akal kita akan berhubung. Tambahan pula jika kita telah mempersiapkan diri kita dengan pembacaan yang luas.
Kepada saudara Ahmad Ruhaifi, semoga saudara dapat selalu-selalu melontarkan pandangan saudara. Saya percaya bahawa sebagai seorang manusia sudah tentu terdapat perkara yang saya terlepas pandang dan tersilap. Jika ada rakan-rakan yang yang saling ingat mengingati maka sudah tentulah pemahaman kita mengenai Al Quran akan menjadi semakin konsisten.
Semoga pandangan saudara memberi manfaat kepada mereka yang hidup jiwanya.
Ashwed
This comment has been removed by the author.
DeleteSalam,
DeleteTerima kasih juga kpd penulis asal di blog Anti Syirik Malaysia (http://goo.gl/fAVSIY), sy tampalkan penulisannya disini utk pembacaan semua.
Salam...
DeleteSaya ingin menambah apa yg telah saudara Ahmad Ruhaifi...
Secara terang2 kisah Ibrahim mendapat arahan dari Allah untuk membunuh (korban) anak nya diciplak oleh Imam Bukhari and Co bulat2 dari buku Genesis 22, Old Testament..
Tetapi Al-Quran sebagai Furqan (Criterion) telah mematikan cerita dongeng yg menjadi kepercayaan pengikut Imam Bukhari and Co..
[37: 102] When he (Ismail) grew enough to work with him, he (Abraham) said, "My son, I see in
my sleep (araa’ fi l manami) that I am sacrificing you. What do you think?" He said, "O my father,
do what you are com manded to do. You will find me, God willing, patient."
[37: 103] They both submitted, and he put his fore head down.
[37: 104] We called him: "O Abraham.
[37: 105] "surely you have confirmed the dream (qad saddak taal ru’ya) ?" We thus reward the
righteous.
{The word ‘saddaq ta' means ‘to confirm’ . For example refer Surah [66:12] where Mary confirms (saddaqa) the words of her Lord as true}.
[37: 106] That was an exacting test indeed.
[37: 107] We redeeme d him with a great sacrifice.
[37: 108] And we preserved his history for subsequent generations.
[37: 100] Peace be upon Abraham.
[37: 110] We thus reward the righteous.
[37: 111] He is one of our believing servants.
itu lah pentingnya penggunaan akal fikiran kita.
[10:100] And it is not for a soul to believe except by permission of Allah , and He will place defilement (doubt/obscurity) upon those who will not use reason (la yaakiluun – akal or reasoning).
[17:36] You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. I have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them.
Becks
Cara mereka melindungi cerita dongeng ni adalah dengan memurtadkan/mengkafirkan siapa yang tidak percaya (Cnth,https://youtu.be/6nphDYyVW2M?t=930) dan mewajibkan semua percaya, tak boleh fikir/syak lagi (Cnth,https://youtu.be/X2rpQhCUGHM?t=346).
ReplyDeleteKita akan dapati banyak perselisihan pendapat pasal peristiwa ni, ini adalah kerana ianya bukan dari Allah seperti ayat 4:82 di bawah.
[Surah 4:82] Do they not consider the Qur'an (with care)? Had it been from other than Allah, they would surely have found therein much discrepancy.-Terjemahan Yusuf Ali
Antara sumber inspirasi imam2 arab pasal imaginasi naik binatang ke syurga boleh didapati dari bible:
Revelation 19:11 “I saw heaven standing open and there before me was a white horse, whose rider is called Faithful and True. With justice he judges and wages war. 12 His eyes are like blazing fire, and on his head are many crowns. He has a name written on him that no one knows but he himself..” (http://www.kingjamesbibleonline.org/Revelation-Chapter-19/#11)
Pembongkaran lanjut pasal mitos buroq: http://goo.gl/GXDnuF
Salam...
ReplyDeleteCerita dongengan Isra dan Mikraj ni sekali lagi telah diciplak oleh Imam Bukhari and Co dari 'The Book of Arta Viraf' by Pahlavi. Ahura Mazda (a.k.a. Ormazd) is the Avestan name for a higher divine spirit (God) of the old Iranian religion who was proclaimed as the uncreated spirit by Zoroaster, the founder of Zoroastrianism. Buku apakah ini?? Inilah buku ajaran (holy scripture) agama Zoroastrian. Lebih kurang 'Bible' untuk penganut agama Zoroastrian. Agama Zoroastrian ni bertapak di Parsi lebih kurang beberapa ratus tahun sebelum Christianinty, maksudnya lebih awal dari Islam (you guys can google Zoroastrian for details). Penyanyi terkenal Freddie Mercury dari kumpulan rock gergasi Queen adalah penganut agama Zoroastrian kerana dia berketurunan Parsi tapi warganegara British.
ok, kembali kepada Imam Bukhari and Co dlm menciplak cerita Isra dan Mikraj, kita rujuk kepada Buku Arta Viraf oleh Pahlavi (Pahlavi ni mcm periwayat bagi penganut Zoroastrian);
Chapter 2, Book of Arta Viraf
“saintly priest (Arta Viraf), went into a trance and his spirit went up to the heavens under the guidance of an angel named Sarosh. He passed from one utopia (7 heavens) to another until he reached the presence of Ormazd, the great deity of the whole universe. When Arta saw everything in heaven (he saw a marvelous tree, humaya in Paradise) and that the inhabitants were very happy, Ormazd commanded him to return to earth as his 'messenger' and to tell the people all that he saw and heard.”
Al-Furqan
[25:30] The messenger said, "My Lord, my people have deserted this Quran."
Ayat ini stood the test of time for 1400 years.. Ayat ini will again stand for the next 1000 years because the majority of Muhammad's ummah telah tinggalkan/abaikan Quran.. Here again we are required to use our reasoning (akal).. Do we follow the Quran or cerita2 dongeng ciplak Imam Bukhari dan rakan2 terbang ke syurga dengan pegasus??
Saya ingin ambil kesempatan untuk mengucapkan syabas kepada Tuan punya blog agar teruskan usaha berkongsi ilmu tentang Quran.. Kita hanya mencari kebenaran..
Becks
Penggunaan WA sebagai DAN. Penyambung ayat.
ReplyDeleteHabis? Macam mana pula dengan surah2 yg memang pada ayat pertama dah ada perkataan WA?
Contoh: walfajr.
Ok
Wa diatas bukan bererti Dan, tetapi ditafsirkan DEMI (PENEGASAN)
WA juga boleh diterjemahkan sebagai tanda 'koma'. Sebb tulisan arab tak guna tanda koma.
Contoh: dan luth dan Ismail dan yaakub.
2). Bahasa Quran degan bahasa Melayu, tak sama. Sgt2 xsetuju kalau kata ayt 1 surah isra' utk musa.sbb ayt 1 ttp utk muhammad. Sebb dlm surah isra ini, ada juga nama nabi nuh. Adakah isra' berkait dgn nuh?
Pokoknya cerita nabi naik kuda terbang berjumpa tuhan TIADA dalam Quran.
DeleteNak buat satu satu lah
ReplyDeletePertama terjemah dan betulkan segala isi Quran kepada bahasa melayu dengan betul dulu
Sekarang Quran pon banyak versi terjemahan
Entah yang mana satu betul.Nak alih bahasa bukan mudah lagi pula bahasa arab ke melayu memang banyak akan lari, itu sebabnya kena putuskan seorang alih bahasa pakar dan seorang pengkaji Quran.
Quran tu pula isinya 2, muhkam wa mutasabih.
Sakit sakit.
Jadi anda setuju 'agama islam' ada sistem kasta? Dan perlu perantaraan untuk mengenali tuhan.
DeleteKalau tak begini, bagaimana lagi?
ReplyDeletemanusia diberi akal untuk fikir.akal tidak boleh nak tadbir akal maka kerana itu manusia(akal) perlu berpandukan kepada wahyu (agama). agama memandu akal untuk mengenal Allah. apabila manusia yg ada akal tidak menjadikan agama sebagai petunjuk maka akal akan ikut logik akal. isra mikra adalah peristiwa yg berlaku diluar logik akal kerana agama itu adalah wahyu. manusia yg tolak agama akan sesat dan akan sentiasa mengeluarkan pandangan yg sesat. hidupnya dlm kesesatan dan matinya dalam kesesatan....sedangkan keterangan tentang isra mikraj adalah keterangan wahyu al quran dan melalui lisan Radulullah saw maka menafikan peristiwa ini hukumnya kafir. Adakah kita masih nak berbangga dengan mengikut logik akal sedangkan tiada tempat kita disisi Allah. masih adakah keturunan Abu Jahal dan Abu Lahab yg mengikut logik akal dgn menafikan peristiwa isra mikraj yg berlaku kepada diri Rasulullah saw.
ReplyDeleteSalam,
DeleteAllah beri kita akal untuk berfikir. Dia tidak beri akal ini untuk sekadar mengangguk2 apa yg orang lain putuskan untuk kita. Dia juga tidak beri akal ini sekadar untuk menjatuh hukum kepada orang lain.
Sdr perlu lihat di sekeliling. Siapakah yang sedang menikmati kehidupan mereka krn mereka amanah (iman) kpd alam, kpd tgjwb dan kpd proses keilmuan ? Adakah mereka ini orang2 arab yg negara mereka hancur dek peperangan atau bangsa lain ?
Kita mungkin mempunyai pendapat yg berbeza tapi percayalah kita bukanlah musuh kpd yg lain. Simpanlah hukuman sdr krn Allah lebih berkuasa dari sdr Dia yg lebih mengetahui siapa yg benar dan siapa yg salah.
Peace
Haa Neek,
DeleteAyat2 ni 6:117, 14:4, 29:11, 68:7 menyatakan yg hanya Dia mengetahui siapa yg sesat dari jalanNya.
Salam...
Delete"Adakah kita masih nak berbangga dengan mengikut logik akal sedangkan tiada tempat kita disisi Allah"... - macamana hang tau?? dari Ostard?? macamana dia tau??
YUSUF ALI
[2:171] The parable of those who reject Faith is as if one were to shout Like a goat-herd, to things that listen to nothing but calls and cries: Deaf, dumb, and blind, they are void of wisdom (la yaAAqiloon).
[8:22] For the worst of beasts in the sight of Allah are the deaf and the dumb,- those who understand not (la yaAAqiloon).
yaAAqiloon - akal. tak pakai akai hang setara ngan kambing / binatang; pekak, buta dan dungu... ni Allah yang cakap...
lose your mind come to your senses.. boleh ka kuda terbang??
Baca lah terjemahan Quran terlebih dahulu dan cuba fahami segala kebijaksanaan di dalam nya..
Becks
tuan penulis, berbicaralah secara adil, jangan bersandarkan kepada akal semata-mata. berbahaskan isu agama perlu ada disiplin ilmu. janganlah membuat sesuatu andaian melalui pemahaman tuan seorang. Penulisan tuan seolah nak bgth pembaca bahawa Nabi Muhammad seorang pendusta. semoga tuan mendapat hidayah Allah s.w.t.
ReplyDeleteTuan Anonymous,
DeleteSaudara Ashwed sudah kemukakan bukti beliau, cuba saudara kemukakan bukti saudara pula untuk menyangkal artikel ini mengikut disiplin ilmu yg dinyatakan.
Satu lagi, bagaimana saudara tahu ini kisah dari nabi sendiri? Yg mendusta adalah perawi2 hadis.
TUAN ZUL, SAUDARA MUNGKIN SEPENDAPAT DENGAN SAUDARA ASHWED SEBAB PEMIKIRAN TUAN SAMA DENGAN SAUDARA ASHWED.
DeleteAWAL LAGI SAYA DAH BGTH, SETIAP PERKARA JGN BERSANDARKAN DENGAN AKAL SEMATA2. KALAUPUN PERISTIWA ISRA' MIKRAJ INI DONGENG KERANA TERDAPAT PERAWI2 HADIS YANG BERDUSTA, MUNGKIN TUAN BOLE KEMUNGKAKAN HADIS YANG SOHEH YANG MENYANGKAL ISRA' MIKRAJ INI DONGENG. TAKAN SEMUA HADIS PALSU. MELAINKAN INDIVIDU YANG ANTI HADIS SAHAJA YANG MENOLAK HADIS.
SAUDARA ASHWED MENGEMUKAKAN BUKTI MENGIKUT PEMAHAMAN BELIAU SENDIRI. MENAFSIRKAN AYAT AL-QURAN MENGIKUT PEMAHAMANNYA SENDIRI.
SEMOGA KITA SEMUA MENDAPAT HIDAYAH DARIPADA ALLAH S.W.T. ALLAHUMASOLI A'LA MUHAMMAD.
Tuan Anonymous,
DeleteSebaik-baik hadis adalah Quran itu sendiri (https://quran.com/39/23)
...maka dengan hadis mana lagi mereka akan beriman setelah Allah dan ayat-ayat-Nya. (https://quran.com/45/6)
Agamawan juga semestinya mengemukakan bukti ikut pemahaman mereka sendiri. Kita sendiri juga harus bertanggungjawab untuk memahaminya sendiri, bukan hanya menurut apa agamawan ajar.
Kalau ada 'hadis' yg tulen, sila tuan kemukakan dan buktikan kesahihannya.
Anonymous,
DeleteKalau x guna akal, nak guna apa? kita nak faham sesuatu tu pn mesti guna akal, nak hafal sesuatu pn guna akal, nk dgr & cuba faham apa agamawan ajar pn msti ada sikit guna akal... jika x guna akal, mungkin saudara boleh mencadangkan guna kepala lutut.
Bagaimana pula ayat 179 surah al-a'raf yg menyamakan orang yg x guna akal seperti binatang ternakan?
Salam,
Delete"Tiadalah bagi sesuatu jiwa untuk amanah (tuq-mee-na, dari akar kata alif-mim-nun disebut sebanayk 890 kali), melainkan dengan izin Allah, dan Dia letak kotoran ke atas orang-orang yang tidak menggunakan akalnya (yaq-qee-loo-na, dari akarkata ain-kaf-lam, disebut sebanyak 49 kali)" AQ 10:100
Damai
Salam. Tq. Good info
ReplyDeleteBaca dan fahami ayat AQ 9:97 dlm tu Allah dah ceritakan tentang munafiknya bangsa Arab nie...
ReplyDeleteBaca ayat AQ 9:97 dalam tu Allah dah ceritakan betapa munafiknya bangsa Arab nie...
ReplyDelete