Monday, 27 April 2015

Hudud kelantan - Inspirasi Dari Bible

Berikut adalah usul yang saya bawa di dalam Mesyuarat Agong Cawangan sebuah Parti Politik yang saya sertai.


Usul ini di bawa bukanlah untuk menukar pendirian mana-mana ahli **** cawangan ****** ***** terhadap agama Islam.

Tetapi, ia di bawa atas dasar kebenaran, kerana sesungguhnya selama ini pemerintahan Parti kita di negara ini sudahpun berada dilandasan yang benar.

Apa-apa yang sudah berada di jalan yang benar tidak perlu diubah landasannya.

Kita harus faham bahawa jika sekiranya kita ingin membawa suatu idea baru untuk diterapkan di sesebuah negara sudah tentu kita akan cipta suatu kaedah bagi memastikan idea ini tidak ditembak jatuh oleh pihak lawan.

Kaedah yang paling strategik ialah dengan menyebar informasi bahawa asal idea ini adalah dari Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui walaupun ianya tidak sebegitu. Maka, dengan sendirinya para penganut agama Islam sudah tentu berasa serba salah untuk membincangkan hal tersebut.

Kaedah lain pula ialah dengan menyebar informasi bahawa masyarakat umum tidak boleh berbincang mengenai perkara ini. Untuk berbincang, seseorang itu perlulah pakar dalam hal berkenaan. Perlu tahu berbagai ilmu dan metode mentafsir yang mereka cipta sebelum boleh berbincang mengenai Al Quran.

Di antaranya ialah lughat, nahwu, syaraf, isytiqak dll. Metodologi untuk mentafsir pun ada pelbagai ijmali, muqarin dan mauduin. Di waktu yang sama mereka menjual persepsi bahawa hanya individu yang berjanggut, berjubah dan berserban sahaja layak dipanggil pakar.

Cuba bayangkan kita sedang memandu kereta. Perlukah seseorang pemandu itu mengetahui bagaimana enjin berfungsi ? Perlukah kita mengetahui nama setiap komponen di dalam kereta tersebut untuk memandu? Yang penting ialah kita tahu memandu dan faham undang-undang jalanraya. Kereta adalah seumpama Al Quran, kenderaan yang berfungsi membawa kita ke destinasi dengan selamat.

Begitulah kaedah yang diguna oleh para pendokong Undang-Undang Hudud bagi memastikan idea mereka digunapakai oleh penduduk di negara ini secara paksa-rela.

Saya ingin membawa para ahli **** cawangan ****** ***** kepada beberapa prinsip Al Quran. Oleh kerana Al Quran adalah sumber utama agama kita, maka, kita boleh katakan bahawa ini adalah prinsip Islam.

Prinsip pertama ialah berdasarkan keterangan ini ;

A017
A018

“Dan orang-orang yang menjauhi thaghut (iaitu) tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada kepada hamba-hambaKu, yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akalAQ 39:17-18

Allah mengkehendaki kita untuk mendengar semua pendapat dan mengambil yang paling baik di antaranya. Dari prinsip ini kita diberitahu supaya membenarkan masyarakat berdebat, berhujah atau membuat forum ke atas sesuatu idea baru yang ingin ditadbir ke atas mereka.

Ini dinamakan kebebasan bersuara. Ia perlu dibenar untuk diamalkan bagi mengambil kesimpulan yang paling baik sebelum pemerintah memutuskan sesuatu untuk menjadi amalan dan undang-undang negara itu.

Sentimen saya ini sebenarnya dikongsi oleh bekas-bekas Presiden Parti ****. Setiap Presiden **** yang juga adalah Perdana Menteri Malaysia menolak penggunaan Undang-Undang Hudud ke atas rakyat berbilang bangsa di negara kita.

Saya pasti sebagai Perdana Menteri Malaysia sudah tentu mereka mempunyai penasihat yang pakar di dalam bidang undang-undang dan hal-hal yang berkaitan dengan agama Islam. 

Sebagai contoh, pada 15-04-2015 salah seorang bekas Presiden **** dan Perdana Menteri Malaysia yang paling lama dalam sejarah telah menyatakan perasaan terperanjat beliau apabila mengetahui **** Negeri ******** dengan sebulat suara menyokong Undang-undang Hudud untuk dikenakan kepada penduduk Islam Negeri ******** .

Anda boleh membaca tentang ini di blog Chedet yang ditulis oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Rujukan Akademik

Asas kepada usul ini ialah berdasarkan kepada rujukan akademik yang dilakukan ke atas Kitab Al Quran di dalam hal yang berkaitan dengan Undang-undang Hudud.

Menurut Al Quran apabila kita berhujah kita mesti menyokong hujah itu dengan keterangan. Ini berdasarkan AQ 2:111 “haatu burhannakum in kuntum sodikin” – Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar.

Hudud

Hudud adalah kata gandaan untuk perkataan dari akar kata hadd. Ia bermaksud batasan atau sempadan.

Saya dapati di dalam Al Quran terdapat 14 kali perkataan ini digunakan Allah.

Dalam keterangan ini ada satu perkataan hudud disebut;

A187

“Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagimu, dan kamupun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, iaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beriktikaf di dalam masjid. Itulah sempadan Allah (tilka hudud-dullah), maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada manusia, supaya mereka bertakwa” AQ 2:187

Dari keterangan di atas adalah jelas bahawa ianya adalah mengenai hubungan di antara lelaki dan perempuan.

Dalam dua keterangan berikut terdapat 6 kali perkataan hudud di sebut ;

A229

“Talak (yang dapat dirujuki) dua kali. Setelah itu boleh dirujuk lagi dengan cara yang ma’aruf (baik) atau menceraikan dengan cara yang baik. Tidak halal bagi kamu mengambil sesuatu dari yang telah kamu berikan kepada mereka, kecuali kalau keduanya khuatir tidak akan dapat mengekalkan  sempadan-sempadan (hudu-dallah) Allah. Jika kamu khuatir bahawa keduanya (suami-isteri) tidak dapat mengekalkan sempadan-sempadan (hudu-dallah) Allah, maka tidak ada dosa atas keduanya tentang bayaran yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya. Itulah sempadan-sempadan (tilka hudud-dullah) Allah, maka janganlah kamu melanggarnya. Barangsiapa yang melanggar sempadan-sempadan (hudu-dallah) Allah mereka itulah orang-orang yang zalim. AQ 2:229

A230


“Kemudian jika si suami mentalaknya (sesudah talak yang kedua), maka perempuan itu tidak lagi halal baginya hingga dia kahwin dengan suami yang lain. Kemudian jika suami yang lain itu menceraikannya, maka tidak ada dosa bagi keduanya (bekas suami pertama) untuk kahwin kembali jika keduanya dapat berpendapat dapat mengekalkan sempadan-sempadan (hudu-dallah) Allah. Itulah sempadan-sempadan (wa-tilka-hudud-dullah) Allah, diterangkanNya kepada kaum yang (mahu) mengetahui” AQ 2:230

Dua keterangan di atas adalah juga berkenaan dengan nikah dan cerai.

Seterusnya, dalam ayat AQ 4:13-14 terdapat 2 kali perkataan hudud disebut;

A013

Inilah sempadan-sempadan (tilka hudud-dullah) Allah. Barangsiapa taat kepada Allah dan RasulNya nescaya Allah memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di dalamnya sunga-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah kemenangan besar” AQ 4:13

A014

“Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya dan melanggar sempadan-sempadan (hududahoo), nescaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya; dan baginya siksa yang menghinakan” AQ 4:14

Jika kita membaca 2 keterangan sebelum AQ 4:13-14 iaitu AQ 4:11-12 kita akan mendapati bahawa ayat ini adalah berkenaan dengan pembahagian harta pusaka.

Keterangan seterusnya memang menarik, perkataan hudud disebut sekali di dalam ayat tersebut;

A097

“Orang-orang Arab itu, lebih sangat kekafirannya dan kemunafikannya, dan lebih wajar tidak mengetahui sempadan-sempadan (yak-lamoo-hudu-dama) yang diturunkan Allah kepada RasulNya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana” AQ 9:97

Di dalam ayat di atas Allah memperingatkan kita akan perangai sebenar orang-orang Arab untuk kita jadikan sempadan.

Kebiasaannya para penterjemah akan meletak perkataan "badwi" selepas perkataan Arab. Namun di dalam teks asal dalam Bahasa Arab perkataan badwi tidak tertulis pun. Mereka takut untuk mengakui akan hal ini. Mungkin kerana kebanyakkan ketua mazhab adalah orang Arab.

Keterangan seterusnya disebut perkataan hudud sebanyak sekali;

A112

Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat makruf dan mencegah berbuat mungkar dan yang memelihara sempadan-sempadan (li-hudu-dillah). Dan gembirakanlah orang-orang yang mukmin itu” AQ 9:112

Ayat di atas bercerita tentang orang-orang yang berbuat kebaikan dan menghindar dari kejahatan.

Keterangan seterusnya ada disebut perkataan hudud sebanyak sekali;

A004

“Barangsiapa yang tidak mendapatkan (budak) maka (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Maka siapa yang tidak kuasa (wajiblah atasnya) memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNya. Dan itulah sempadan-sempadan (wa-tilka-hudud-dullah), dan bagi orang kafir ada siksaan yang sangat pedih” AQ 58:4

Ayat diatas adalah hukuman kepada perbuatan yang dipanggil zihar (menyamakan isteri dengan ibu sendiri). Ayat ini juga adalah berkaitan dengan hubungan suami isteri.

Dan akhir sekali keterangan yang seterusnya terdapat perkataan hudud disebut sebanyak dua kali;

A001

“Hai Nabi, apabila kamu menceraian isteri-isterimu maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu mereka dapat (menghadapi) iddahnya (yang wajar) dan hitunglah waktu iddah itu serta bertakwalah kepada Allah Tuhanmu. Janganlah kamu keluarkan mereka dan janganlah mereka (diizinkan) ke luar kecuali mereka mengerjakan perbuatan keji yang terang. Itulah sempadan-sempadan (tilka hudud-dullah) Allah dan barang siapa yang melanggar sempadan-sempadan (hudu-dallah) Allah, maka sesungguhnya dia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui barangkali Allah mengadakan sesudah itu sesuatu hal yang baru” AQ 65:1

Sekali lagi, ia adalah berkaitan dengan nikah dan cerai di dalam hubungan suami isteri.

Begitulah keseluruhan 14 kali perkataan hudud disebut dan digunapakai di dalam Al Quran.

Tiada satu pun keterangan yang memerintahkan manusia membuat satu hukuman tetap (fix punishment) ke atas kesalahan-kesalahan seperti yang disenaraikan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Ini adalah kerana dari segi praktikal had atau batasan atau sempadan mempunyai maksud bahawa, untuk sesuatu kesalahan itu, hukuman yang paling maksima yang dikenakan tidak boleh melebihi sempadan-sempadan yang Allah tetapkan di dalam Al Quran.

Hudud PAS



Kesalahan utama yang dilakukan oleh PAS ialah mengisytihar bahawa Kerajaan mereka akan mengenakan penghukuman yang berbeza untuk satu kesalahan yang sama di dalam masyarakat yang diperintah mereka. Iaitu di antara Muslim dengan Non-Muslim.

Ini adalah kesalahan besar di dalam Juripruden Undang-Undang. Bayangkan jika kita mahu masuk tandas. Bayaran masuk tandas itu ialah sepuluh sen. Tetapi untuk satu golongan manusia kita isytiharkan mereka kena bayar dua puluh sen. Apakah perasaan golongan yang di anak tirikan ini ?.

Kemudian kita buat cerita yang mereka kena bayar dua puluh sen kerana mereka adalah golongan yang terpilih. Percayalah dalam tempoh tidak sampai setahun golongan ini akan memulakan anarki di tempat tersebut. 

Inilah yang akan berlaku terhadap implementasi Undang-Undang Hudud di Kelantan jika PAS mahu meneruskannya. Rakyat Islam di sana akan memberontak apabila melihat rakan-rakan bukan Islam yang mencuri masih mempunyai tangan tetapi anak-anak mereka yang ditangkap mencuri sudah tiada tangan.

Secara ringkas terdapat enam kesalahan yang dikategorikan di bawah kesalahan hudud di Kelantan.

Di antara enam kesalahan itu, tiada satu pun yang selaras dengan Al Quran.

Sebagai perbandingan mari kita lihat setiap satu kesalahan tersebut dan buat perbandingan dengan Al Quran dan sumber sebenar hukuman ini diambil, iaitu Bible – Kitab Perjanjian Lama.

Murtad 

Hudud Pas - Hukuman Bunuh

Al Quran – Tiada hukuman

Dalil 

A137

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman kemudian kafir, kemudian beriman (pula), kemudian kafir lagi, kemudian bertambah kekafirannya, maka sekali-kali Allah tidak akan memberi ampunan kepada mereka, dan tidak (pula) menunjuki mereka kepada jalan yang lurus” AQ 4:137

Old Testament – Hukuman Bunuh/Rejam sampai mati

“And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him” Leviticus 24:16

"If your very own brother, or your son or daughter, or the wife you love, or your closest friend secretly entices you, saying: Let us go and worship other gods (gods that neither you nor your fathers have known, gods of the peoples around you, whether near or far, from one end of the land to the other, or gods of other religions), do not yield to him or listen to him. Show him no pity. Do not spare him or shield him. You must certainly put him to death. Your hand must be the first in putting him to death, and then the hands of all the people." Deuteronomy 13:6-9

Zina

Hudud Pas –  1. Belum berkahwin 100 kali sebat
                   2. Berkahwin – Rejam sampai mati

Al Quran – Hanya seratus kali sebat tiada hukuman rejam sampai mati kepada lelaki dan perempuan yang sudah berkahwin.

Dalil 

A002

“Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman” AQ 24:2

Old Testament – Rejam sampai mati

"If there is a girl who is a virgin engaged to a man, and another man finds her in the city and lies with her, then you shall bring them both out to the gate of that city and you shall stone them to death; the girl, because she did not cry out in the city, and the man, because he has violated his neighbor's wife. Thus you shall purge the evil from among you”  Deuteronomy 22:23-24

Nota : Dalam Al Quran tiada hukuman rejam dengan batu sampai mati. Ia hanya di dapati melalui sumber selain dari Al Quran. Malah, Al Quran memberitahu bahawa hukuman rejam sampai mati dengan batu hanya dilakukan oleh golongan manusia yang melampaui batas. Sila lihat AQ 11:91, AQ 19:46, AQ 26:116, AQ 18:20

Qazaf Zina

Hudud Pas – Sebat 100 kali lelaki dan perempuan

Al Quran – 80 kali sebat tetapi hanya terpakai jika seseorang menuduh perempuan baik berzina. Tidak terpakai jika menuduh lelaki. 

A004

“Orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya kemudian mereka tidak membawakan empat saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebatan dan janganlah kamu menerima penyaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka adalah orang yang fasik.” AQ 24:4

Old Testament Tradition – Sebat dan denda

If a man takes a wife and sleeps with her, but then hates her 14and brings
charges against her and causes an evil name to come upon her, saying, “I
married this woman, but when I approached her, I did not find in her the
take the signs of her virginity and bring them to the elders of the city at the
gate. The father of the young woman shall say to the elders, “I gave my
daughter to this man as a wife, and he has hated her. See, he has brought charges against her, saying, ‘I did not find in your daughter the signs of virginity.’ But these are the signs of my daughter’s virginity.” And they shall
spread the garment before the elders of the city. Then the elders of the city shall take the man and flog him, and they shall fine him one hundred shekels of silver and give them to the father of the young woman, because he has caused an evil name to come upon a virgin of Israel. And she shall be his wife; he may not divorce her for the rest of his days. But if the charge is true signs of virginity were not found in the young woman then they shall bring the young woman to the door of her father’s house, and the men of her city shall stone her to death, because she has committed a shameful act in Israel by prostituting herself in her father’

Minum Arak

Hudud Pas – 80 kali sebat

Al Quran – Tiada hukuman

Dalil 

A090

“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." AQ 5:90

A219

“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: "Yang lebih dari keperluan". Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir” AQ 2:219

Old Testament – Tiada hukuman


“Wine is a mocker, strong drink a brawler, And whoever is intoxicated by it is not wise” Proverbs 20:1

Merompak

Hudud Pas – Potong satu tangan dan satu kaki

Al Quran – Tiada kesalahan yang bertepatan dengan merompak. Kebanyakkan pendokong hudud mengguna AQ 5:33 namun ianya tidak tepat kerana hal yang diterangkan adalah berkenaan dengan satu peperangan.

Oleh yang demikian hukuman untuk merompak perlu diambil asas dari keterangan di bawah.

A038

“laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. AQ 5:38

Walaubagaimanapun, jika terdapat kematian maka hukuman berkaitan dengan membunuh perlu dikenakan iaitu dibunuh balas. 

Membunuh adalah satu-satunya kesalahan di dalam Al Quran yang dibenarkan untuk dikenakan hukuman bunuh balas. Namun, jika keluarga yang dibunuh memaafkan kesalahan itu dan meminta diyat maka si pembunuh dibenarkan untuk dilepas.

Mencuri

Hudud Pas – Potong tangan

Al Quran – Potong sumber pendapatan

Dalil

A038

“Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. AQ 5:38

Keterangan ini perlu di baca bersama-sama keterangan seterusnya iaitu ;

A039

"Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" AQ 5:39

Persoalan utama - Katalah tangan si pencuri sudah di potong. Kemudian si pencuri mengaku salah, bertaubat dan menyesali perbuatannya,  bolehkah tangan beliau tumbuh kembali ? Menurut AQ 5:39 Allah menerima taubat si pencuri.

Bagaimanakah si pencuri mahu membuat Islah atau reform kepada kehidupan yang lebih baik sedangkan beliau sudah tiada tangan ?

Antara prinsip Al Quran ialah ianya ditulis secara perumpamaan;

A026

"Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah daripada itu. Adapun orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; tetapi mereka yang kafir mengatakan: "Apakah maksud Allah menjadikan ini perumpamaan ?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaa itu (pula) banyak orang yang diberiNya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik" AQ 2:26

Oleh yang demikian mari kita lihat kembali kata kunci keterangan AQ 5:38

A038

“Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri (eqta'u), potonglah tangan (aydiyahumma) keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” AQ 5:38

Perkataan "eqta'u" adalah jelas bermaksud potong.

Tangan di dalam Bahasa Arab ialah "Yad". Yad bermaksud tangan yang berpasang.

Walaubagaimanapun, perkataan yang digunakan di dalam AQ 5:38 ialah "aydiyahumma" yang membawa erti kata gandaan tiga atau lebih.

Bolehkah kita potong tiga tangan sedangkan manusia hanya ada sepasang tangan ?

Oleh yang demikian aydiyahumma adalah perkataan perumpamaan.

Keterangan di bawah mengguna perkataan dari akar kata yang sama iaitu "yad", namun ia digunakan dengan konteks yang berbeza iaitu sumber.

A045

"Dan ingatlah juga akan hamba-hamba kami: Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai - (uli-al-aydee) sumber yang banyak dan pengetahuan yang tinggi" AQ 38:45

Oleh yang demikian, saya berpendapat bahawa perkataan "aydiyahumma" di dalam AQ 5:38 membawa maksud memotong sumber si pencuri.

Berikut adalah contoh yang telah dibuat di negara lain. 



Sebenarnya para orientalis sudah lama mentelaah Al Quran, mereka telah sekian lama mempraktikkan apa yang di saran oleh Allah melalui Al Quran.

Kita dapat lihat bagaimana orang-orang agama kristian di England mempraktikkan Al Quran secara tuntas. Inilah Undang-undang Kedamaian (Islam). 

Jika sesiapa di dapati bersalah kerana mencuri, si pencuri akan di potong dari sumber pendapatan mereka dengan melakukan kerja kebajikan tanpa diberi upah mengikut kadar yang dicuri.

Barang yang dicuri jika dijumpai akan dipulangkan kembali kepada tuan punya.

Kesimpulan

Kita perlu faham bahawa setiap hukuman yang di tulis di dalam Al Quran tiada kena mengena dengan Undang-Undang Hudud. 

Ia hanyalah pedoman kepada kita di dalam melakukan hukuman.

NAMUN, Al Quran menekankan bahawa jika kita mahu menghukum, hukumlah dengan adil. Hampir 30 kali perkataan adil diulang-ulang di dalam Al Quran.

A042

“Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram rasuah dan sebagainya, oleh itu kalau mereka datang kepadaMu, maka hukumlah di antara mereka dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah, atau berpalinglah dari mereka, dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun, dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil, kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil” AQ 5:42

Pada hemah saya, Al Quran mahukan kita membuat Undang-Undang berdasarkan Qisas. Keterangan tentang Qisas ialah seperti berikut ;

A178
A179

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, dan wanita dengan wanita. Maka barangsiapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat. Barangsiapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya siksa yang sangat pedih. Dan dalam qishaash itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertakwa.” AQ 2:178-179

A045

“Dan Kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At Taurat) bahwasanya jiwa (dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka luka (pun) ada qishaashnya. Barangsiapa yang melepaskan (hak qishaash)nya, maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.” AQ 5:45

Adalah jelas dari ayat-ayat di atas bahawa Qisas membawa maksud keadilan. Merdeka dengan merdeka, hamba dengan hamba, wanita dengan wanita.

Ini bermakna sesuatu Undang-undang itu akan dikira sebagai Islamik seandainya ianya adil. Tidak kiralah sesiapapun pembuatnya. 

Sebenarnya, Malaysia sejak dari zaman British lagi sudah menggunapakai qisas sebagai asas undang-undang. Kita ada Kanun Kesiksaan Jenayah, Kod Prosedur Jenayah, Akta Kontrak, Akta Keluarga dan bermacam-macam lagi undang-undang yang kesemuanya dirangka berasaskan prinsip keadilan.

Malah, secara teknikal, kesemua negara-negara maju menggunapakai qisas sebagai asas undang-undang mereka.

Islam berasal dari akar kata sin-lam-mim atau salam yang bermaksud damai. Maka dari segi bahasa Islam bermakna kedamaian.

Bolehkah kita panggil Undang-Undang Hudud Pas sebagai Undang-Undang Kedamaian (Islam) jika sekiranya ia dengan secara salah membunuh seseorang tanpa keterangan yang nyata dari Allah ?

Akhir sekali, apabila Tun Mahathir mengistiharkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam sebenarnya dari segi bahasa ianya memang benar dan tepat. 

Ini adalah kerana sudah terbukti bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang damai. Malaysia dijadikan tempat tinggal oleh bangsa-bangsa besar dunia. Mereka memilih negara ini adalah kerana kedamaian (Islam) yang ditunjukkan oleh penduduk asalnya.

Ashwed

4 comments:

  1. Salam Ashwed,

    "Al Quran – Hanya seratus kali sebat tiada hukuman rejam sampai mati kepada lelaki dan perempuan yang sudah berkahwin."

    Zina is adultery kan? Meaning this punishment is only applicable to unfaithful married people. Which made sense coz adultery will destory marriages and cause a lot of hardship to the spouses and the children.

    Does this mean however that it is ok for single people to engage in sexual activities outside the marriage institution? What say Quran?

    ReplyDelete
  2. Hukuman tahanan dalam rumah (Penjara?)

    ReplyDelete
  3. Salam.
    Quran ada mentioned about marriage but not on how to pray, how to do haji.
    Basically mostly on day to day life. How to care of oneself, society, living creatures and environment. That is what being a human ia all about. Guardian of this world.

    Non

    ReplyDelete
  4. Salam.
    I read this topic many times. I wonder about hukuman mati for smuggling drug.
    Especially by drug mule.
    How about penalty melampau?
    At the end of the day it is all about fair justice.

    Non

    ReplyDelete