Sunday 7 May 2017

Di Antara TRANSFORMASI Dan UBAH



Kedamaian Untuk Semua,

Saya yakin ramai di antara pembaca yang membayangkan bahawa ini adalah suatu artikel mengenai politik memandangkan pilihanraya Malaysia yang semakin menjengah tiba.

Apabila melihat ruangan maya penuh dengan  gambar dan kisah skandal dan kelakuan ahli politik yang berseteru.

Apabila facebook anda dipenuhi dengan gambar ahli-ahli politik sedang menunjuk-nunjuk kezuhudan masing-masing.

Dan yang paling sahih, apabila “Uncle Lim”, ahli politik paling veteran yang masih aktif di negara kita sudah mula balik kawasan, anda memang sepatutnya amat yakin bahawa Pilihanraya Umum ke-14 sudah tiba.

Meskipun begitu, saya terpaksa mengisytihar bahawa artikel kali ini bukanlah mengenai politik.

Ia adalah mengenai kehidupan.

Facebook

Beberapa bulan yang lepas. Saya pernah memberitahu di dalam sebuah artikel bahawa  saya sudah berjaya mendapat kembali kata laluan kepada laman facebook saya.

Sebelum itu, saya sudah sekian lama tidak aktif di dalam laman facebook.

Ini adalah kerana saya merasa meluat membaca kata-kata penuh kebencian rakan-rakan yang saya kenali terhadap orang asing yang mereka tidak pernah langsung bertemu seumur hidup mereka. 

Perasaan ini menyebabkan saya jarang melihat isikandungan laman facebook sekaligus menyebabkan saya terlupa akan kata laluannya.

Di dalam waktu yang sama, saya memulakan perjalanan mencari diri secara rohani.

Perjalanan saya itu belum bertemu dengan titik noktah demi sesungguhnya pengetahuan adalah seumpama sebuah lautan yang tiada berpenghujung.

Namun, saya berjaya mengumpul beberapa pengetahuan berguna mengenai kehidupan.

Pengetahuan ini saya kumpul melalui pembacaan dan kehidupan saya sendiri.
Kebanyakkan perkara yang saya kumpul dari pembacaan, saya anggap sebagai teori sahaja.

Untuk membuktikan teori ini, saya perlu bereksperimen. Bahan eksperimen terbaik dan termudah boleh saya kumpul tentulah diri saya sendiri.

Memandangkan internet melalui facebook adalah alat terhebat dicipta untuk manusia mengenali sesama sendiri maka saya pun memutuskan untuk menjadikan ia sebagai mekanisma eksperimen saya.

Eksperimen ini bolehlah kita gelar sebagai PERBEZAAN DI ANTARA TRANSFORMASI DAN UBAH.

Sejarah Hidup

Sejarah hidup saya penuh dengan warna-warni. 

Apabila merenungnya kembali dengan intelek yang sedikit mendalam, saya merumuskannya sebagai perbuatan-perbuatan yang didasarkan kepada compulsion.

Di waktu ini pun, sebenarnya, saya belum lagi berjaya menghapuskan sepenuhnya sifat compulsive itu. Namun, saya bersedia menjadi murid yang paling tegar demi menguasai tindakbalas ini.

Saya pernah membaling pensyarah saya dengan pen dan memaki seorang pensyarah lain di dalam dewan kuliah hanya kerana mereka menuduh saya tidur.

Sedangkan, pada waktu tersebut saya mengalami sakit tengkuk yang teruk. Suatu keadaan yang kekal sehingga kini.

Di waktu yang lain, oleh kerana ketiadaan wang saku yang cukup (ibu saya seorang ibu tunggal yang tidak bekerja) saya bertindak makan dan minum tanpa bayaran. 

Kadang-kadang saya sengaja mengajak rakan-rakan lain bersama-sama makan dan minum di sebuah café paling mahal di Universiti kami tanpa bayaran.

Rakan-rakan ini secara naif meyakini bahawa saya membelanja mereka. 

Di waktu inilah saya mempelajari suatu perkara penting mengenai kehidupan.

Bahawa manusia tidak sedikitpun mempedulikan apa cerita anda. Selagi mereka boleh melangsungkan kehidupan, itu sudah cukup buat mereka.

Apabila mula membaca sedikit mengenai ilmu falsafah barulah saya tahu bahawa perkara ini dikenali sebagai CYNICS.

Banyak lagi perkara-perkara buruk yang saya lakukan sepanjang belajar di sekolah menengah dan universiti.

Saya percaya di mata rakan-rakan universiti dan sekolah, saya adalah seorang yang bermasalah.

Oleh kerana itu, ramai yang tidak percaya apabila melihat keputusan Ijazah saya yang hampir mendapat Kelas Pertama.

Saya dapat merasakan perkara ini apabila ada di antara rakan-rakan berkali-kali bertanya mengenai keputusan akhir Ijazah yang saya perolehi.

Eksperimen

Tanpa di duga, latar belakang ini menjadikan set-up ujian mengenai PERBEZAAN DI ANTARA TRANSFORMASI DAN UBAH sangat sesuai.

Dengan mengambil kira pandangan rakan-rakan universiti dan sekolah yang negatif ini maka saya mula memuat turun foto dan video saya sedang menyertai majlis-majlis kebajikan lengkap dengan maklumat tentang tarikh dan apa sumbangan yang diberi.

Ada di antara majlis ini dianggap berprestij sehingga dimuatkan ke dalam dada-dada akhbar dan dijadikan bahan berita. 

Ternyata banyak komen positif yang saya terima dari rakan-rakan lama dan baharu.

Walaupun, sesungguhnya saya berasa seolah-olah seperti sedang berlakon di mana tajuk drama yang saya lakoni adalah mengenai kezuhudan. Namun, saya teruskan sahaja tindakan ini demi untuk membuktikan teori yang saya baca itu adalah benar.

Untuk pengetahuan sidang pembaca, adalah sangat mudah untuk membezakan seseorang yang melakukan suatu kerja kebajikan dengan ikhlas dengan seorang yang sedang menayang zuhud.

Seorang yang berlakon, mereka akan memprojek imej philanthropist dengan gambar dan peralatan lain demi mendapatkan apa sahaja berita yang boleh menaikkan imej mereka.

Seorang yang ikhlas tidak akan sama sekali ke hadapan untuk menerima apa-apa nama dari kerja kebajikannya kecuali jika mereka mahu membuat sinergi. Iaitu mencari dana yang lebih demi meneruskan usaha mereka.

Baru-baru ini sebuah band metal datang membuat persembahan di ibu negara. Sambil berhibur saya mengambil kesempatan tersebut untuk melakukan ujian kepada imej baik yang sedang saya projek selama beberapa bulan di laman facebook saya.

Kali ini saya mengambil gambar-gambar dan video yang lebih liar untuk mengembalikan ingatan mengenai siapakah diri saya sebelum ini.

Ternyata, benarlah terdapat perbezaan yang ketara di antara TRANSFORMASI DAN UBAH.

Ini adalah kerana sungguhpun gambar-gambar dan video ini agak liar namun ianya tidaklah mengundang komen negatif dari rakan-rakan baharu dan lama.

Kesimpulan

Sidang pembaca yang dihormati sekelian.

Bayangkan anda memegang sehelai sapu tangan. Kebiasaanya sapu tangan berbentuk empat segi, bukankah begitu ?

Sekarang cuba anda ambil hujung bertentangan di atas dan bawah sapu tangan tersebut. Lipatlah ia menjadi separuh. 

Ia kini tidak lagi menjadi dirinya yang asal iaitu berbentuk empat segi. Ia BERUBAH menjadi tiga segi. 

Walaupun berubah bentuk tetapi fungsinya tetap sama. Iaitu menjadi pembersih  kekotoran.

Bayangkan pula serumpun pokok bunga ros yang baru ditanam. Batang-batang pokok ini penuh dengan duri.

Di ketika ini, nilai dirinya tidaklah begitu tinggi. 

Namun, selang beberapa ketika apabila tiba musim bunga. Batang ini mula berputik lalu berkembang menjadi sekuntum bunga ros yang cantik dan berbau harum.

Dari sebatang pokok berduri yang tiada nilai. Pokok ini membuat satu TRANSFORMASI sehingga dirinya di angkat menjadi simbol yang sangat tinggi nilainya sehingga boleh mencantum dua hati manusia tidak kira bangsa dan umur.

Pokok bunga ros tidak membuang dan melupakan siapakah dirinya. Batangnya masih berduri. 

Namun, imej yang dipancar menjadikan mata dan minda manusia tertumpu kepada nilai yang cantik dan berbau harum itu, lalu sanggup melupakan keburukan durinya yang mampu melukakan jari.

Saudara sidang pembaca, begitulah juga kehidupan ini.

Di dalam hidup ini kita tidak perlu berubah dari menjadi diri kita.

Jika kita dahulunya datang dari keluarga yang miskin, selalu melakukan perkara buruk (orang kita panggil dosa), melakukan kesilapan yang sama berkali-kali. Ini semua adalah kisah silam yang membentuk sebahagian dari diri.

Kita harus akui yang kita tidak punyai kuasa untuk merubah sejarah ini. Anggaplah semua itu sebagai kenangan yang dapat mematangkan kita.

Namun, masa depan masih berada di dalam genggaman. Terpulanglah kepada kita untuk mencorakkannya.

Elakkan diri dari menjadi seperti saputangan.

Saputangan tadi walaupun BERUBAH menjadi tiga segi tetapi nilai dirinya masih sama iaitu sekadar menjadi pelakon tambahan menyapu kekotoran di bibir tuannya.

Sebaliknya jadilah seperti pokok bunga ros yang membuat TRANSFORMASI dengan melakukan perkara-perkara yang baik. 

Lambat laun, manusia akan menumpu perhatian mereka kepada perkara yang baik ini.

Sifat manusia dinamiknya adalah cepat lupa. 

Kita sanggup menumpu kepada perkara yang menjadi tarikan daripada memikirkan risiko yang datang bersama tarikan itu.

Oleh itu, janganlah menganggap kelakuan buruk anda yang lampau adalah batu penghalang untuk melakukan transformasi.

Ianya bukanlah sesuatu yang negatif sebaliknya ia mempunyai kekuatan tersendiri yang mampu menjadikan diri kita unik daripada individu lain.

Apa-apa pun TRANSFORMASI perlu datang dari dalam  diri seperti juga bunga ros yang berkembang dari dirinya sendiri.

A011 


"Baginya pengiring, di depannya dan di belakangnya, yang menjaganya dengan perintah Allah. Allah tidak ubah apa yang di dalam satu kaum sehingga mereka ubah apa yang di dalam diri-diri mereka sendiri. Dan jika Allah hendakkan keburukan bagi satu kaum, tidaklah ada pengembaliannya; selain daripada-Nya, mereka tidak ada pelindung." AQ 13:11

Ashwed

3 comments:

  1. rangkaian sosial membuktikan kebanyakan kita lebih hipokrit berbanding tanpanya.

    contoh, apabila seorang tidak menutup aurat, ramai terus menjatuhkn hukuman dgn sabda sabda nabi yg mereka sendiri tak tahu kebenarannya.

    kita lihat banyak komen negatif dr positif. sadly mereka yg byk membuat komen seperti ni adlh insan terpilih yg merasakan mereka layak ke syurga.

    ReplyDelete
  2. Salam Tuan,
    Memang bagi saya social network esp FB

    & Whatsapp membawa lebih byk impak negative dlm kehidupan seharian. Dah 5 tahun saya stop & terasa hidup sgt aman. Tuan orang seni, apa kata Tuan cuba buat lagu & lirik tentang spiritual & kehidupan, share kan di Youtube, anonimously. Muzik bagi saya adalah medium yg sgt kuat secara subconciously utk manusia berfikir. Music unites, religion divides. Saya tujukan lagu ini khas utk Tuan: https://youtu.be/I5J2WVelyxg
    Love & peace,
    Arip IP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sdr Arip IP,

      Sebenarnya saya memang ada mencipta lagu bersama band saya semasa kami di universiti. Masa itu zaman grunge. Kurt Kobain adalah jurucakap generasi kami. Lirik lagu kami berkisar mengenai kehidupan spt anak yg kehilangan ikon bapa dsbgnya.

      Malangnya selepas masing2 berumahtangga dan memulakan karier utk mencari rezeki minat itu terhenti. Masih terdapat dua lagu yg masih belum disiapkan.

      Zaman di mana kita tiada komitmen famili, hutang, kerja dan tgjwb memang rasa begitu indah.

      Damai

      Delete