Tuesday 27 December 2016

tuhan-tuhan kecil

Kedamaian Untuk Semua,

Keratan gambar ini menggambarkan bagaimana sesuatu mitos diulang-ulang di dalam sejarah peradaban manusia.



Image result for horus born on 25th




Image result for deities born on 25th december

Artikel ini tidak berniat untuk menyinggung sesiapa. 

Ia untuk membuktikan bahawa tiada agama atau kepercayaan yang mampu membawa kita kepada kebenaran.

Kita hanya memerlukan fakta dan menempuh perjalanan dengan diri sendiri.

Ashwed

10 comments:

  1. Bila difikirkan balik dah berapa lama ditipu dengan benda2 macam ni.Marah dekat diri sendiri sebab bodoh,terpedaya dengan benda2 rekaan puak2 tertentu tapi apakan daya masa tak boleh diundur

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Bagi saya, masa adalah nilai bagi sesuatu makhluk. Setiap makhluk mempunyai jangka hayat yang berbeza mengikut jenis dan evolusi makhluk tersebut.

    Sebagai contoh, usia bumi sudah menjangkau 5 billion tahun. Usia manusia pada purata mencapai 60 tahun. Lalat pula adalah seminggu.

    Ini menunjukkan bahawa Allah mentadbir sekalian alam dengan begitu sempurna. Dari sebesar zarah hinggalah sebesar universe ini ditadbir tanpa cacat cela. Dan semuanya datang dan kembali kepada Nya tanpa lewat atau cepat sesaat pun.

    Untuk makhluk yang bernama manusia pula, Allah menyatakan yang sememangnya manusia itu sentiasa berada di dalam kerugian. Rugi kerana Allah yang memberikan keuntungan kepada manusia dan juga pada semua makhluk. Manusia jadi rugi apabila sifat negatif berada dalam jiwanya. Takbur, ego, tamak, marah, irihati, cemburu semuanya adalah sifat negatif yang ada dalam jiwa. Sebab manusia terlupa yang mentadbir sekalian alam ini adalah Allah samada mereka sedar atau tidak.

    Untuk itu, kalau nak untung maka mintalah pada Allah. Allah sentiasa memberikan keuntungan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Perhatikan Surah 'Ashri'

      103:1 Demi masa.
      103:2 Sesungguhnya manusia dalam kerugian.
      103:3 Melainkan orang yang amanah dan yang beramal soleh dan yang menasihati sesama mereka kepada perkara yang benar dengan sabar.

      Sekian.

      Delete
    2. Salam,

      Terima kasih kerana mengingati. Saya akui adakalanya menjadi sabar itu satu cabaran yang sangat tinggi.

      Peace

      Delete
  3. Saya selalu menonton video lepat(ismail ariffin) di youtube(justpLt). Adakalanya saya merasakan apa yang dibawa oleh lepat ada kesinambungan dengan apa yang dibawa oleh ashwed. Damai.

    -hakim-

    ReplyDelete
  4. Disini ingin saya menceritakan pengalamam saya belajar ilmu mengenal diri pada zaman 80 puluhan dulu.
    Pada tahun 1980 semasa saya bekerja di Johore saya telah di kenalkan oleh ipar saya kepada seorang yang agak terkenal di negeri Johore dalam ilmu mengenaldiri.Pada masa itu saya sangat ghairah dalam mengejar dan mencari ilmu2 yang sedemikian maka saya berguru lah orang yang saya katakan tadi di Kg Melayu Majidee.Setelah sekian lama belajar sehingga khatam saya masih merasa tidak puas dan tidak tentu arah serta sukar untuk menerima dan memahami ilmu tersebut sehingga lah pada satu hari saya telah di nasihat kan oleh arwah abang ipar saya supaya melupakan ilmu tersebut dan belajar memahami Al Quran dalam erti kata yang sebenarnya.Pada masa itu juga baru saya tersedar bahawa setelah hampir umor saya 31 tahun sebagai orang Islam tapi saya tidak mengetahui satu maana atau maksud ayat2 Quran yang saya baca.Bacaan saya itu hanyalah sebagai satu nyanyian sahaja sedang kan perintah Allah swt dlm Quran itu wajib kita amalkan.Untuk pendek kan cerita saya membuat kesimpulan bahawa setelah mempelajari Quran dengan sabar dan perlahan2 saya dapati apa yang saya belajar ilmu mengenal diri dahulu adalah semua nya mengarutKita tak perlu belajar benda2 yang ghaib,sakti dan perkara2 yang serupa dengan nya,apa yang wajib adalah kita mengyakini apa yang Allah sebut dalam Quran.Belajar benda2 yang ghaib saperti saya dahulu banyak menyerupa kan ilmu2 dalam agama Hindu kuno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara anon 5jan 17:49,

      Saya fikir elok saudara kongsikan pengalaman saudara di artikel terbaru bertajuk "ilmu mengenal diri".

      Sudi juga kiranya saudara kongsikan nama samaran saudara supaya mudah kita berinteraksi.

      Peace

      Delete
  5. Saya nak tanya kamu dah baca semua buku buku falsafah Hindu ? Bagaimana saudara boleh buat kesimpolan agama Hindu tu kuno ? Boleh tolong saya tak ? Beriksn hujah hujah yang kukuh yang boleh secara nyata bahawa Hindu tu kuno ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajaran agama hindu kuno la bukan agama hindu tu kuno

      Delete
  6. bro ravi. sama la dgn ajaran agama islam arab, kuno. Kita mengabdikan diri kepada Pencipta yg satu, menjadi manusia dan membuat kebaikan, meninggalkan kejahatan. Religion is governed by people, as a control mechanism, as well as a money making institution. scriptures-vedas, torah, injil, quran are the guidelines from the ultimate creator, nothing to do with religion, the institution controlled by people.

    ReplyDelete