Monday 25 May 2015

Wawancara bersama Nabi Muhammad


                                                              
Artikel alih-bahasa

###############################################

Muhammad,  Rasul Allah menjawab beberapa pertanyaan penting ………

Bayangkan, Muhammad, seorang Rasul Allah, diwawancara mengenai  beberapa masalah penting berhubung dengan umatnya.

P = Pertanyaan
M = Nabi Muhammad

---------------------------------------------------------------------------------

P: Terima kasih, Muhammad atas kesempatan yang diberikan kepada saya untuk bertanya beberapa soalan kepada Anda. Mulia sungguh hati Anda ?

A002 

M: "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam" AQ 1:2

P: Sudah tentu, maafkan saya. Baiklah, izinkan saya bertanya beberapa soalan. Sesungguhnya siapakah Anda dan bagaimanakah posisi Anda di dalam Islam ?

A158

M: "Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepada kamu semua, yaitu Allah Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Yang menghidupkan dan mematikan, maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, Nabi yang ummi yang beriman kepada Allah dan kepada kalimat-kalimat-Nya (kitab-kitab-Nya) dan ikutilah aku, supaya kamu mendapat petunjuk" AQ 7:158

P: Jadi, Anda adalah seorang utusan Allah. Kalau begitu, apakah tugas anda  sebagai utusan Allah?

 A040

M: “Samada Allah perlihatkan kepadaku sebahagian (siksa) yang Dia ancamkan kepada mereka atau Dia wafatkan aku (hal itu tidak penting bagiku) kerana sesungguhnya tugasku hanya menyampaikan saja, sedang Tuhan-lah yang menghisab amalan mereka" AQ 13:40

P: Jadi tugas Anda hanya menyampaikan sahaja. Takkanlah Anda hanya menyanyikan apa adanya saja seperti seekor burung kakak tua dan tidak diberi tugas untuk mengajar dan menjelaskannya?

 A044

M: "Allah menurunkan kepadaku Kitab Al Quran, agar aku menerangkan pada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan" AQ 16:44

P: Baiklah. Anda ditugaskan untuk menjelaskan apa yang diturunkan Allah. Bagaimanakah cara Anda menjelaskan ayat-ayat Allah tersebut?

A064 

M: "Allah tidak akan menurunkan kepadaku Al-Kitab (Al Quran) ini, melainkan agar aku dapat menjelaskan kepada mereka apa yang mereka perselisihkan itu dan menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman" AQ 16:64

P: Maksudnya Anda menerangkan Al Quran dengan Al Quran juga? Bolehkah sebegitu ?

A089 

M: "Allah akan membangkitkan pada tiap-tiap umat seorang saksi atas mereka dari mereka sendiri dan aku menjadi saksi atas seluruh umat manusia. Dan Allah menurukan kepadaku al-Kitab untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri" AQ 16:89

A089 

Dan sesungguhnya Allah telah mengulang-ulang kepada manusia dalam Al Quran ini tiap-tiap macam perumpamaan, tapi kebanyakan manusia tidak menyukai kecuali mengingkari(nya)" AQ 17:89

A016  
A017
 A018
 A019

“Aku tidak diperbolehkan menggerakkan lidahku untuk membaca al-Qur’an kerana ingin cepat-cepat menguasainya. Sesungguhnya atas tanggungan Allah-lah mengumpulkannya di dadaku dan membuatku membacanya. Apabila Allah telah selesai membacanya, maka aku mengikuti bacaan itu. Kemudian, sesungguhnya atas tanggungan Allah-lah PENJELASANNYA" AQ 75:16-19

P: Jadi, Al Quran menerangkan dirinya sendiri dan Allah-lah yang menjelaskan dalam Al Quran itu. Tapi, maaf Nabi, takkan itu saja, maksud saya Anda pasti lebih dari seorang utusan. Saya banyak mendengar keistimewaan-keistimewaan yang Anda miliki.

 A144

M: “Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul (utusan), sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul (utusan). Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur" AQ 3:144

P : Tapi, apa yang Anda katakan ini sangat bertentangan dengan apa yang selama ini kami percaya, takkanlah tiada yang lain ?

A103  

A104

M: “Sebahagian besar manusia tidak akan beriman – walaupun aku sangat menginginkannya. Dan aku sekali-kali tidak meminta upah kepada mereka (terhadap seruanku ini), itu tidak lain hanyalah pengajaran bagi semesta alam)”  AQ 12:103-104

P: Saya tertanya-tanya, mungkin inilah sebabnya mereka selalu mengaitkan nama Anda dengan Allah. Hmm ... Berbalik kepada temuramah ini, ramai ahli agama menyatakan bahwa Al Quran ini perlu dijelaskan oleh Anda. Apa pendapat Anda mengenai perkara ini ?

 A033

M: “Allah telah mendatangkan kepadaku sesuatu yang benar dan yang paling baik penjelasannya” 25:33

P: Anda menyatakan bahwa Al Quran adalah penjelasan terbaik atas dirinya sendiri. Wow, saya perlu mencubanya. Tidak, saya tidak akan bertanya di dalam Al Quran tentang bagaimana mahu membaiki televisyen. Saya tinggalkan soalan itu kepada budak-budak nakal. Tetapi, maafkan saya sekali lagi, saya sering mendengar bahwa Al Quran itu bahasanya sulit, ada makna tersirat yang hanya difahami oleh orang-orang yang sudah tinggi keimanannya. Tidakkah buku ini sukar untuk difahami tanpa orang lain memahamkannya untuk kita ?

 A017
A022 
A032

M: “Dan sesungguhnya telah Allah mudahkan Al Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?” 54:17,22 dan 32

P: Pelik, masyarakat mempunyai anggapan berbeza, ahli agama mereka juga beranggapan yang berbeza sedangkan Tuhan menyuruh kita berbuat sama sekali perkara yang berbeza. Baiklah, saya difahamkan bahawa Anda adalah seorang suri tauladan, benar begitu, bukan ?

 A021

M: “Sesungguhnya telah ada pada (diri) aku, selaku Rasulullah, suri teladan yang baik bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. ” 33:21

P: Adakah Anda satu-satunya sahaja suri tauladan yang harus diikuti setiap Muslim ?

A004 

M: Allah berfirman kepadaku “Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: “Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dari daripada apa yang kamu sembah selain Allah, kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja. Kecuali perkataan Ibrahim kepada bapaknya: “Sesungguhnya aku akan memohonkan ampunan bagi kamu dan aku tiada dapat menolak sesuatupun dari kamu (siksaan) Allah.” (Ibrahim berkata): “Ya Tuhan kami hanya kepada Engkaulah kami bertawakkal dan hanya kepada Engkaulah kami bertaubat dan hanya kepada Engkaulah kami kembali.” AQ 60:4

A006 

“Sesungguhnya pada mereka itu (Ibrahim dan umatnya) ada teladan yang baik bagimu; (yaitu) bagi orang-orang yang mengharap (pahala) Allah dan (keselamatan pada) Hari Kemudian. Dan barangsiapa yang berpaling, maka sesungguhnya Allah Dia-lah yang Maha kaya lagi Maha Terpuji. ” AQ 60:6

P: Jika tidak menjadi keberatan, untuk diri Anda sendiri, adakah suri tauladan yang harus Anda ikuti ?

A123 

M: “Allah mewahyukan kepadaku: “Ikutilah cara Ibrahim seorang yang hanif (lurus)” dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan"  AQ 16:123

P: Eh ! tapi, umat islam diberitahu oleh ahli agama bahawa kita wajib mengikuti Anda sebagai suri tauladan. Manakala Anda sendiri mengikuti Nabi Ibrahim. Sekarang sebenarnya apakah yang harus kami ikuti dari Anda? Apakah saya harus tidur seperti cara tidur Anda?

A109 

M: “Aku mengikuti apa-apa yang diwahyukan kepadaku, dan bersabar hingga Allah memberi keputusan dan Dia adalah Hakim yang sebaik-baiknya.” 10:109

P: Oh baru saya faham. Anda mengikuti Al Quran sahaja, kalau begitu kami juga perlu sama seperti Anda, yakni mengikuti Al Quran sahaja. Tetapi ada beberapa orang yang mengatakan bahwa kami harus makan, minum, tidur, melihat, bersin, duduk, berpakaian, seperti Anda. Apa yang akan Anda katakan kepada Tuhan di hari kemudian mengenai perkara ini ?

 A030

M: “Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran itu sesuatu yang tidak diacuhkan” 25:30

P: Nabi, saya seperti ingin menangis setelah mendengarkan penjelasan Anda. Apakah yang akan anda katakan jika ada umat yang berpaling dari ayat-ayat Allah yang jelas dan memilih perkataan-perkataan lain yang belum jelas?

 A109

M: “Jika mereka berpaling, maka aku katakan: “Aku telah menyampaikan kepada kamu sekalian (ajaran) yang sama (antara kita) dan aku tidak mengetahui apakah yang diancamkan kepadamu itu sudah dekat atau masih jauh?.” AQ 21:109

A066 

“kaumku menolaknya sungguhpun ianya adalah benar dan aku katakan: “Aku ini bukanlah orang yang diserahi mengurus urusanmu” AQ 6:66

P: Itulah sahaja untuk kali ini, sebenarnya masih banyak perkara yang ingin saya tanyakan. Mungkin, di wawancara lain saya dapat bertanya mengenai cerita-cerita dongeng yang di sampaikan atas nama anda. Semoga lain kali ada kesempatan lagi.

A108 

M: “Sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku adalah: “Bahwasanya Tuhanmu adalah Tuhan Yang Esa. Maka hendaklah kamu berserah diri (kepada-Nya).”  AQ 21: 108

P: Terima Kasih Ya Rasul, kedamaian untuk anda.

#########################################################

Artikel ini saya alih bahasa dari sebuah artikel lain yang muncul di Sign Magazine. Ianya begitu inovatif.

Seperti yang kita ketahui keseluruhan keterangan di dalam Al Quran keluar dari mulut Nabi Muhammad sendiri. Maka sebab itu,  Al Quran digelar ibu segala hadis (perkataan).

Jika diperhatikan, kebanyakkan percakapan Nabi Muhammad di dalam Al Quran adalah dialog Baginda dengan kaumnya. Seringkali, dalam bentuk soalan dan jawapan. Di mana, Tuhan mengarahkan Nabi Muhammad supaya berkata-kata seperti yang direkod di Al Quran.

Oleh yang demikian, apabila kita membaca Al Quran dengan khusyuk, kita akan merasai seperti berada di suasana kejadian yang sebenar, yang mana kita menjadi pemerhati. 

Bukanlah menjadi objektif artikel ini untuk menukar bait-bait keterangan Al Quran tetapi lebih kepada mengambil sudut perspektif Muhammad sebagai seorang Nabi terakhir dan Rasul Tuhan.

Ashwed

No comments:

Post a Comment