Thursday 23 July 2015

Lembaran Al Quran Terawal Di Jumpai

Sebuah Universiti di Birmingham telah menemui lembaran Al Quran paling tua di dunia.

Ia dikatakan berusia lebih kurang 1,370 tahun dahulu. Ini bermakna, lembaran ini sezaman dengan Nabi Muhammad. Anda boleh baca berita ini di pautan seperti berikut :-

http://www.bbc.com/news/business-33436021


Contoh lembaran tersebut berserta dengan terjemahan di dalam Bahasa Inggeris.




Dari lembaran ini, ia terbukti tanpa ragu-ragu bahawa teks asal "lembaran hijazi" ini tidak dipinda sedikitpun melainkan di dalam "Mushaf Uthmani" yang ada pada tangan kita sekarang telah dipermudahkan dengan meletak baris.

Qirtasin

Di antara penyebab saya mengkaji Al Quran dengan lebih mendalam ialah konflik sejarah yang tertulis di dalam Al Quran dengan yang diceritakan oleh para Ustaz, Pensyarah dan Guru Agama.

Sebagai contoh, semasa belajar sejarah proses membukukan Al Quran, kita di ajar bahawa Nabi menyebut ayat-ayat wahyu kepada para sahabat.

Para sahabat akan menulisnya di atas tulang, pelepah tamar dan sebagainya.

Namun, jika kita membaca Al Quran dengan teliti, kita akan dapati bahawa Nabi telah pun mengetahui maksud perkataan qirtas (kertas) pada zamannya.

Qirtas sudahpun wujud pada zaman Baginda, maka adalah tidak munasabah bagi para sahabat untuk menulis Al Quran di atas tulang dan pelepah tamar.

Berikut adalah keterangan mengenai qirtas ;

A007 

"Dan kalau Kami turunkan kepadamu tulisan di atas kertas , lalu mereka menyentuhnya dengan tangan mereka, nescaya orang-orang yang kafir itu berkata: "Ini tidak lain, hanyalah sihir yang terang nyata" AQ 6:7 

Dari keterangan di atas perkataan "qirtasin" adalah amat jelas, begitu juga dengan keterangan di bawah ; 

 A091
"Dan mereka tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang sebenarnya ketika mereka berkata: "Allah tidak menurunkan sesuatu pun kepada manusia". Katakanlah "Siapakah yang menurunkan Kitab (Taurat) yang dibawa oleh Nabi Musa sebagai cahaya dan petunjuk bagi manusia, yang kamu jadikan dia lembaran-lembaran kertas yang bercerai-berai, kamu perlihatkan (sebahagiannya) dan kamu sembunyikan sebahagian besarnya; padaha; telah diajarkan kepadamu apa yang kamu dan bapak-bapak kamu tidak mengetahui(nya)?" Katakanlah (kepada mereka): "Allah-lah (yang menurunkannya)", kemudian, biarkanlah mereka leka bermain-main dalam kesesatannya" AQ 6:91 

Yang perlu kita selidik ialah dari bahan apakah "qirtas" ini diperbuat.

Menurut penemuan Universiti Birmingham, mereka mendapati "qirtas" yang digunakan untuk menulis Al Quran diperbuat daripada kulit binatang.

Sebenarnya, pada zaman tersebut para pencipta dari China telahpun menemui cara membuat kertas seperti zaman kita. Berikut adalah sejarah pembuatan kertas. Ia ditemui sebelum 200 tahun masihi. Sedangkan Nabi Muhammad hidup sekitar 600-700 tahun masihi.

History of paper

From Wikipedia, the free encyclopedia

Five seminal steps in ancient Chinese papermaking outlined in a Han dynasty woodcut.

Paper was invented in ancient China during the Han dynasty (206 BC – 220 AD) and spread slowly to the west via the Silk Road. Papermaking and manufacturing in Europe was started by Muslims living on the Iberian Peninsula, (today's Portugal and Spain) and Sicily in the 10th century, and slowly spread to Italy and Southern France reaching Germany by 1400. Earlier, other paper-like materials were in use including papyrus, parchment, palm leaves and vellum, but all of these were derived from raw materials which were expensive or in limited supply, or required extensive hand-processing to produce a satisfactory finish. Paper, being made from wood or rags, could be produced anywhere, and once large scale production techniques had been developed it could be manufactured in almost any quantity at moderate cost

Suhuf

Jika kita perhatikan secara teliti keratan gambar Al Quran yang ditemui oleh Universiti Birmingham. Kita akan dapati bahawa ianya telah dipotong berbentuk buku seperti di zaman kita.

Penemuan ini menguatkan bukti bahawa Al Quran sememangnya telah dibukukan pada zaman Nabi Muhammad lagi.

Perhatikan keterangan ini ;


A011
"Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan " AQ 80:11

A012
"Maka barangsiapa yang menghendaki, tentulah ia memperhatikannya" AQ 80:12 

A013
"Di dalam kitab-kitab (suhufin - lebih tepat jurnal) yang dimuliakan" AQ 80:13

A014
"Yang ditinggikan lagi disucikan" AQ 80:14 

A015
"Di tangan para penulis yang berkelana (safaratin - kata terbitan lain ialah musafir)" AQ 80:14 

A016 
 "Yang mulia lagi yang berbakti" AQ 80:15


Di dalam keterangan di Surah Al Furqan pula terdapat satu keterangan iaitu di ayat no. 5. 

Para pengkaji yang serius akan memikirkan ayat ini berulangkali kerana signifikan ayat ini akan mengubah persepsi kita secara keseluruhan mengenai proses pembukuan Al Quran

 A005
Berikut adalah transliteration kepada ayat di atas "Waqaloo asateeru al-awwaleena iktatabaha fahiya tumla alayhi bukratan wa’aseelan" AQ 25:5

Kajian etymology yang dilakukan terhadap  perkataan "asateeru al-awwaleena iktatabaha" di AQ 25:5 mendapati terjemahan di dalam bahasa Inggeris yang paling tepat ialah "tales from the past that he wrote down".

Kaum Quraisy di dalam ayat tersebut telah menuduh Nabi Muhammad menulis sebuah buku yang penuh dengan dongengan. 

Bermakna pada saat itu lagi mereka telah mengakui akan pembukuan Al Quran. Ia juga membuktikan bahawa Nabi Muhammad berkebolehan menulis bukan buta huruf.
Perhatikan ayat ini pula ;
A002
Transliteration "Rasoolun mina Allahi yatloo suhufan mutahharatan" 

"Iaitu seorang Rasul dari Allah yang membacakan (yatloo) Lembaran-lembaran (suhufan) Suci" AQ 98:2
 


Keterangan di atas pula memberitahu kita bahawa Nabi berceramah dengan mengguna Kitab Al Quran sebagai otoriti. Ia juga membuktikan bahawa Nabi Muhammad berkebolehan membaca bukan buta huruf.


Dan yang terakhir dan paling penting ialah keterangan ini ;

A285






"Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan demikian pula orang-orang yang beriman (wal-mukiminin). Semuanya beriman kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari Rasul-rasulNya", dan mereka mengatakan : "Kami dengar dan kami taat". "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali" AQ 2:285

Keterangan di atas adalah Rukun Iman. 

Ianya jelas bahawa pada 1,400 tahun dahulu, Tuhan telah memerintahkan para hambaNya yang hidup pada zaman itu untuk beriman kepada buku-buku (kitab-kitab).

Saya tidak dapat membayangkan rupa bentuk fizikal buku selain dari bentuk yang wujud seperti sekarang. Ini adalah bukti yang amat jelas bahawa Al Quran sudahpun dibukukan ketika Nabi Muhammad masih hidup lagi.
 
Sebenarnya banyak lagi bukti yang menunjukkan bahawa Al Quran sudahpun dibukukan di zaman Nabi Muhammad.

Persoalannya, adakah anda mahu mempelajarinya ?

Ashwed

4 comments:

  1. Mesti ..meskipun terpaksa

    ReplyDelete
  2. 1370 tahun masihi atau hijrah? Jika masihi, bermakna Quran ditulis selepas Muhammad (600-700 masihi). Jika hijrah, bermakna Quran ditulis lebih kurang 60 tahun sebelum tahun hijrah sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1370 yang dimaksudkan adalah usia/umur lembaran tersebut. Bukan tahun masihi atau hijrah.

      Delete
    2. SinggahSebentar4 July 2016 at 22:53

      Gregorian 2016 - 1370 = Tahun 646 Masihi
      Hijri 1437 - 1370 = Tahun 67 H

      Delete